Wat blijkt: IWB adviseerde vanwege scherpe inversie niet eerder te lossen dan 2 uur na zonsopkomst... (kleine correctie: uit de officiƫle stukken blijkt 1 uur, en de zon kwam op om 5:55, dus dat was niet tegen het advies in... oooh ja, enorm er tegen in) EN inversies bleven relatief hoog aanwezig... scenario tekent zich dan dus uit...
Bij ons losten ze om 6:15
Bang voor de hitte.
Later lossen zou ook vragen oproepen, dan begrijp ik goed maar gewoon maar weer negeren van het lossingsadvies...???
Zeeland en anderen later maar natuurlijk niet heel erg laat omdat het warm zou worden. Toch ging het minder slecht bij hen dan hij ons. Duiven blijken in Engeland, Noorwegen, Zweden, Denemarken en Duitsland... en oostelijk.
Nu kan je prima inversie blijven ontkennen natuurlijk... maar dat is toch niet langer geloofwaardig? Het vormt een soort fata morgana, zeker op de vlieghoogte waarop de duiven vliegen met wind in de rug. ZO 3, dus gingen ze met 120 km/uur bij Calais/ Duinkerken het kanaal over. Dat is maar een slootje dan en vanaf die vlieghoogte.
Duiven vliegen door Engeland tot aan Schotland... dan willen ze oversteken en dan zitten ze ter hoogte van de Scandinavische landen. Afzakken is dan met een boog. De duiven komen zogezegd niet allemaal netjes ter hoogte van Den Helder Nederland weer in.
Later lossen de oplossing?
Misschien niet helemaal maar het heeft er nu de schijn van dat het nu te vroeg was. Hoe was dat dan vroeger? Tsja, dat scheelde in elk geval al een uur ivm de ingestelde zomertijd die er toen nog niet was.
Met ZO wind problemen? Alleen maar vanwege de wind? Met ZW gaan de duiven amper anders dan recht omhoog... in elk geval niet massaal Duitsland in.
Voor mij staat het vast dat er wel degelijk inversie in het spel was en dat de combinatie van factoren het verloop van deze vlucht maakte.