dinsdag, november 13, 2012

Pas op met mist en de geweldige 526

Lang lang geleden hadden mijn vader en ik eieren aangeschaft bij de destijds keihard spelende Jos Schroevers (broer van Cees). Jos had ons erg goed geholpen en uit de allerbesten de eitjes verkocht. Het waren zomerjongen die we opleerden op de nalijn. 1 viel op, niet zozeer positief maar het was er 1 met karakter, een blauw doffertje. Na 2 nalijnvluchtjes raakten we het jonge ding kwijt dus raakte deze al snel in de vergetelheid.

Wat schetste onze verbazing, februari het jaar erna, dus ruim 5 maanden later was het dier terug. Achteraf leek dat hij een gebroken borstbeen had opgelopen. Hij zag er goed uit, gezworven maar kennelijk op nog niet zo’n slechte plek overwinterd. Het ding had praatjes en ik was al snel verliefd op deze aanhankelijke doffer die mij ook onmiddelijk weer herkende en de pinda's in m'n overall direct wist te vinden. We lieten een andere doffer wijken en deze blauwe Schroevers doffer kreeg een bak en moest weduwnaar worden.
De eerste 10 vluchten geen of nauwelijks prijs… toen flink getruukt ('t was alles of niks) met meerdere duivinnen tegelijkertijd te tonen en direct schoot hij uit z'n slof naar een rayonale overwinning!
De week erna nog eens… diens kostje was gekocht. De 526 of “de Jos” mocht blijven uiteraard.

Toen nog eens rampspoed!
31 oktober dat jaar (ik weet het nog precies) liet ik de weduwnaars uit, maakte het hok schoon en toen ik daarna weer naar buiten keek, zat het potdicht van de mist. De doffers druppelden binnen in de loop van de dag maar niet de 526!

En wat gebeurde er toen: op enkele dagen, dus op bijna exact dezelfde datum in februari van het jaar erop kwam hij weer terug. Het seizoen aangevangen of er niets was gebeurt en met meerdere eerste prijzen op zak 2e vitesseduif WHZB geworden! Een legendarische duif die voor mijn vader en mijzelf voor eens en altijd duidelijk maakte dat de echte goeie eigenaardige duiven zijn en simpelweg op basis van kwaliteit altijd en met alles net even beter zijn dan de anderen. Wat een duif die 526. Z’n kleinzoon, een evenbeeld, was enkele jaren later ook nog eens 2e vitesseduif WHZB. Knap he?!

Wees waakzaam met mistig weer, niet alle goeie weten te overwinteren op zichzelf!!