donderdag, november 30, 2017

Nogmaals bakkersgist

Een goedkoop middeltje voor een extraatje is bakkersgist. Of direct van uw arme bakker, of uit de supermarkt (de meeste hebben het wel) of gevriesdroogd. Deze 3 varianten een beetje op volgorde van wenselijk. Beetje vochtig maken met lauw water, over het voer. Drogen en op laten eten. Ze eten het graag. Kennelijk is de smaak er 1 die ze waarderen.

Merkbaar geeft het ze een toenemende eetlust want de dag nadien hebben ze merkbaar meer trek. Ik heb ook het idee dat het de donsrui stimuleert. Het zal het duivenlijfje simpelweg een oppepper geven. Een blokje gist van de supermarkt kost nog geen 20 cent en je kunt er 1 tot anderhalve kilo mee natmaken. Ik geef het nu en dan. In deze tijds als ik er aan denk 1 tot 2x per week.

Enzymen, vitamines en eiwitten, dat is zo'n beetje de niet wetenschappelijke inhoud van dat goedje. Ik zou zeggen geef het ze nu zodat je het straks in het seizoen zelf en je duiven gewend bent/zijn om te maken en te eten.

Volgens mij zijn de laatste pennen er nu uit. Misschien nog een enkeling van niet. Tijd voor de Rust/Wintermengeling. Gisteren niet voorhanden bij de voerman maar binnenkort in aanschaf. Maandje geven en dan koppelen einde van de maand of begin januari.
Laatste dagen licht aan en ruimengeling geven om ze uit de winterstand te krijgen. Ik heb er weer geloof in dat de ploeg weer beter is dan voorheen.
Ik richt de pijlen op: ervaring voor de onervaren duiven. Gerichte inzet van de ervaren makkers op enkele mooie (voorkeur ZLU) vluchten. In een druk bestaan is het keuzes maken en ik kies ervoor om vooral gericht te proberen te pieken. Hopen dat dit lukt. Als de ploeg sterk is, komen prestaties vanzelf (mits de melker geen cruciale fouten maakt).

Er zitten 4 oude ervaren doffers. 2 tweejaarse en de rest jaarlingen. Bij de duivinnen liggen de verhoudingen vergelijkbaar. Veel onervarenheid dus. Jaarlingen gaan dagfond doen en minimaal 1x een grote. Dat kan Agen zijn maar sowieso een ochtendlossing.