woensdag, januari 17, 2018

Fanatisme is key, ook in het oosten

Goede berichten van anderen. Zo krijg ik wel eens een berichtje van fanatieke duivenvrienden over hoe de kweek verloopt. Geweldig aanstekelijk, zulk fanatisme en volgens mij ook perse de sleutel tot succes: fanatisme.

Sinds een tijdje heb ik ook een Instagram account. Opvallend hoeveel oosterse duivenmelkers daarop een account hebben. Ik kan niet altijd even goed achterhalen uit welke landen ze komen maar veel woestijn op de foto’s en filmpjes, zoveel is duidelijk. Ik lees er enkele uit Iran en ook Saoudische accounts. Opvallend is dat er veel tussen zitten die er op de een of andere manier ook sierduiven tussen houden: rollers en veel diverse kleurtjes. In toenemende mate zie ik ook lui met Aardens waar ze trots op zijn maar ook de toch matige installaties waar ze gebruik van maken. Je zou kunnen zeggen dat ze op een punt zijn waar we ooit waren: een beetje een arbeiderssport. Toch ook lui met geld ertussen of course en dat zie je al snel aan hun spullen, installatie enz. Dus de spreiding amateur met weinig middelen en de mensen met meer middelen is goed zichtbaar.
Dat het qua duivensport opkomende landen zijn is me helder. Leuk om dat te zien. Ook hun
Hier gaat het redelijk voorspoedig. Op de 2 koppels die ik gisteren al beschreef na, doen ze het allen gewoon goed. Omdat ik niet makkelijk in de gelegenheid ben om ze goed te managen zijn er nog relatief veel vakken dicht. Het heeft er vooral mee van doen dat de nieuwelingen nog niet genoeg hun vak verdedigen en dus tegengas geven als een ouder heerschap even komt kijken in dat broedvak.

Ik sta er dan niet altijd bij en dat is wel nodig… maar omdat ik op belangrijke momenten de duivenfluisteraar niet kan uithangen, moet het maar met restricties: vakken dicht van met name de oudere garde die het broedvak toch al wel kennen. De nieuwelingen moeten in deze dagen dus hun nieuwe plek goed eigen maken, zodat ze dat ook gaan verdedigen.

In deze tijd heb ik een grondige hekel aan van die oppertunisten. Doffers meestal, die graag een ander vak bezoeken. Dat veranderd zodra ze fanatiek kaan drijven maar de eerste dagen is dat er nog niet genoeg bij. Nou ja, komt zoals elk jaar ook nu weer goed maar blijft een wat kritische tijd. Beter nu bonje dan straks met eitjes, dat wel. Maar iets wat nu misgaat, gaat later in het seizoen weer mis, en dus moeten we dat nu zoveel mogelijk in goede banen proberen te leiden.