zondag, november 18, 2012

Nat en toch weer zon

Het vochtige weer is zichtbaar in m'n hokken hoor!
Met ramen open en kleppen meestal ook is het van binnen zowat hetzelfde als buiten.
Een bewuste keuze om de duiven de natuur te laten ervaren... tegelijkertijd is het hok wel goed want ondanks dit systeem is het behaaglijk in het hok, in elk geval beter dan buiten. De duiven zitten dus graag in 't hok.

De meesten hebben nog 1 pennetje te gaan... de zak rui die ik ze nog voorschotel zit op 3/4. Is deze op over zo'n 2 weken, dan krijgen ze nog een zak winter/ rust tot kort voor 't koppelen. Beetje het idee ze nog 3 weken ongeveer schoon te maken met flink vezelrijk voer. Matador Willem schrijft er een mooie motivatie over en dat volg ik wel. Schoonmaken de boel. Nodig? Niet perse, maar ik maak dankbaar gebruik van de korte tijd die er zit tussen rui van de laatse pen en koppelen. Marien gaf aan dat het voeren van een goede ruimengeling goed kan tot en met de rui van de laatste pen. Ze vliegen uit, dus vervetten niet snel... nou, ik meen zo het beste te doen van beide adviezen.

Nadat de mannen vanmiddag buiten (toch!) in bad waren geweest, ging zo'n beetje de zon weer schijnen dus waren ze snel weer opgedroogd. De boel was weer lekker schoon.
De duivinnen heb ik in het hok een bad gegeven.
Overigens doe ik meestal en bad waar water in zit waar de kou vanaf is door een scheut warm water eraan toe te voegen. Volgens mij is dat lekkerder voor ze. Een bad van 10 graden versmaden ze niet hoor maar als het 20 graden warm is is het toch comfortabeler en ach, verwennerij op dat vlak kan zoveel kwaad niet.
Soms een scheutje, flinke druppel, bleek erin, meestal niet overigens. Niet nodig.