maandag, februari 25, 2013

Frans, Jos en de Gouden Duif

Zaterdagmiddag naar Belgie geweest. Wat is het daar toch allemaal anders! Zodra je maar een meter over de grens bent zijn de gebouwen anders, de wegen veelal minder en ziet het er allemaal wat minder opgeruimd uit dan in Nederland. Overigens aan de mensen ligt het niet die zijn uitermate vriendelijk! We werden eerst ontvangen door Frans de Coux. Een MF kampioen uit Berlaar. In ’10 en ’11 2x op rij MF kampioen in de Berlaarse Halve Fond club. Dat is geen klein bier zeggen ze dan in Belgie! We gingen na een goede ontvangst en een blik in z’n nieuwe hokken naar Jos Maris. Jos is een vriend van Frans en speelt al jaren sterk op de Vitesse en Midfond. Ooit had hij in 2005 en 2006 een SUPER duif, De Vriend genaamd. Inmiddels zit deze bij Koopman en kweekte al een Olympiade duif uit deze Vriend. Die Olympiade duif heet Jerson, zoek het maar na.

We namen er 4 mee bij Jos, conform afspraak. Vorig jaar nam Willem de Bruijn er een hele ronde af. Met 2 stuks (de andere 2 voor JP) vind ik het in aantal en prijs leuk blijven. De 4 zijn nauw verwant aan die Vriend, wie weet hebben we wel olympiade materiaal op de hokken gehaald?!

Na Jos reden we door naar De Gouden Duif viering, zo’n 12 km verderop.
Druk en al terwijl je de parkeerplaats oprijd passeer je diverse grootheden uit de duivensport. Hooymans en Koopman lagen al zowat op de bumper en binnen wemelt het van de bekende namen en gezichten. De place to be zo lijkt het in elk geval, voor Belgen, Nederlanders en Duitsers. Een evenement van jewelste. Die mannen van Hermans hadden het weer goed voor elkaar. De aangeboden duiven gingen voor flinke bedragen, de duurste die ik hoorde was alleen al 8000,-. Tsja, dat is voor een ander meer weggelegd dan voor mij.
Diverse van de te koop staande duiven hebben we in hadden gehad. Enkele echte beauty’s anderen minder. De stambomen allen even sterk. Ik begreep dat de moeder van de kleine Dirk er ooit ook was gekocht als laatje! Bas Verkerk was het als ik het goed meekreeg die een jong kocht van Verbree. Eentje van ’13 en uit de 2 beste duiven van NL in 2011. Kijk in zijn geval zou ik dat ook gedaan hebben denk ik. Zo’n duifje liegt er niet om, ik verwacht daar nog wel over te gaan lezen, dat moet haast wel.

Gesproken met Adrie Stroo, met Jaap Scheele en zo nog enkelen. Leuk, leerzaam en wellicht volgend jaar weer van de partij. Als ik weer ga zal ik net als de meesten daar m’n Gouden Duif speldje opprikken. Nu had ik ’m thuisgelaten…  Jaap gaf me nog diverse wijze lessen mee en over dagfond spelen zei hij “gewoon doen”. Ook dat het draait om de 1e prijswinnaars, niet perse om de asduiven…