maandag, december 02, 2013

op een oor na

De rui is op een oor na gevild.
De duiven zijn zo'n beetje klaar nu, een laatste pen en that's it.

Je ziet het aan de duiven in hun gedrag ook.
Klaar en geen energie verspillen aan het ruiproces.
Ze worden onderling wat rumoeriger.
Een enkele doffer komt later terug van het vliegen omdat hij nog een tijdje langer meevloog met anderen boven het dorp... tekenen dat zo'n duif inmiddels klaar is voor een nieuw seizoen!

Ze staan nu op Rust van Matador.
Ik vind dat een aanrader, ze worden helemaal clean vanbinnen.
De haver ervan eten ze niet graag maar al met al is dat een handigen en een serieuse graadmeter hoe het ervoor staat.

In het water deze hele week RopaB.

Schoonpa laat nog wel wat ploegjes uit gedurende de dag.
Het houdt ze fit en alert. Niet van die ingekakte vetzakken op die manier.
Volgens mij erg goed dat vliegen in de winter.
Gelukkig hebben we in het centrum van het dorp ook minder last van de roofvogels.

Met Oded ga ik proberen een soort van hengstenkweek te doen.
Ik koppel hem met 2 duivinnen tegelijk zodat ik zoveel als mogelijk jongen van 'm heb.
Om de dag mogen ze erbij. 1 is een snelle legger en de ander een jaarling uit Farpar.
Zo kan ik ook voor de kopers van de jongen als het goed is iets uit hem aanbieden nu hij geen vlieger meer blijft maar "kweker" wordt.
Beide Jos Joosen duifjes gaan er ook op dit jaar.
Kwestie van power&snelheid te proberen te combineren met het uithoudingsvermogen van de Joosen duifjes.
Ik geloof er wel in! De tijd zal het leren, nietwaar?

Arco van Vliet won Bergerac met een dergelijke constructie /idee.
Zijn duif was kort door de bocht gezegd Overnacht x Verkerk met een nationale overwinning als gevolg.
Ik denk dat het moderne fondspel zo zal gaan worden (of al is).
Bij perfecte duiven in bouw en drang meer "endurance" inkweken om op hoog tempo 1000 km op 1 dag te kunnen vliegen. De tijd van voetgangers ligt al jaren achter ons!