vrijdag, januari 31, 2014

Grote pot en een spijkertje & MOLSHOPEN

Een van de ideale hulpmiddelen in deze tijd - wanneer er jongen worden grootgebracht, is een drinkpot met een reservoir er bovenop. Je kent ze vast wel, zo'n enorm ei bovenop een drinkpot.
Ik vind het erg handig aangezien ik geen ruimte heb om zomaar een 2e drinkpot neer te zetten en ook geen tijd dus om bij te vullen gedurende de dag. een must-have wat mij betreft.
Na de kweek staat het apparaat weer 11 maanden te verstoffen maar vanaf komende week als de jongen groter worden een superhandig ding.

Wat ook handig is, is een spijkertje.
Niet te groot, een relatief kleintje maar.
Ik gebruik het bij het ringen van de jongen.
Ringen doe ik relatief laat.
Het teentje is soms best dik en om het bij het ringen dan vanonder de ring te krijgen is lastig.
Ik wurm het spijkertje erdoor, trek voozichtig en floep, het ringetje zit vast.
Controle hoeft dan niet meer; geen controle of het ringetje is blijven zitten.
Gewoon niet te vroeg ringen!

Wat ook een idee is wat velen zou helpen zijn molshopen!
Neem een emmer mee en schep de hoop erin.
Grit, roodsteen en misschien wat snoepzaad erdoor en voila de ultieme allerhande!
Bij mij ook wel de tarwekiemen erdoor gemixed.
Het is in mijn omgeving rulle verse grond, klei-achtig ook.
Prima spul.
De dijken zijn ideaal: onbespoten maar wel vol molshopen.