maandag, september 15, 2014

Laatste vlucht en eitjes

Sens was pittig heb ik begrepen. JP zat 2e met een duifje uit Oded.
Ook de andere duif uit Oded die in Dordt werd verkocht maar in de vereniging bleef pakte prijs. Geen toeval als je het mij vraagt! Allemaal op verenigingsniveau weliswaar maar de echte toppers waren in de kop van de nationale uitslag te lezen. Hoe ze het doen, doen ze het. knap!
Van Toor zit 1e. Woont nagenoeg rechtop noordelijker. kilometer of 6 denk ik. Pakt gewoon zo'n 25 minuten eerder dan de eerste duif bij ons in de club. Alsof ze zo'n duif kerosine geven.
Ik vind het persoonlijk behoorlijk ongeloofwaardig dat 1 duif zo boven alle nationale duiven uitsteekt. Ik zou willen dat ik er 1 zo een had!


Het was zwaar, 6 - 7 uurtjes tegenwind.
na weken van eenvoudige vluchtjes was het nu dus compleet anders.
Niet de zware weersomstandigheden (of het moest de relatief hoge luchtvochtigheid zijn) maar het verschil ten opzichte van de afgelopen weken maakte dat er duiven gekraakt werden. An sich een heel normaal beeld.
Zoals ik al zei: een kraker.

Zaterdag haalde ik eitjes bij in Broechem, bij Jos van Olmen.
De man hielp me super, werkelijk super. Een ontzettend fijne melker en erg prettig mens!!
Dat wordt wel heeeel laat spul maar gezien de kwaliteit ben ik er niet bang voor dat het wat wordt. Met meer geduld en langere doorlooptijd van spenen naar vliegen, wordt dat een nieuw lijn op Hok Laban.
Peiren duiven via Bert Saarloos, Vleugje Joosen via Johan, gemixed met Oded en Van Olmen duifjes.
Vooral Belgische fondduiven dus, verbeten taaie smeerlappen, vechtjassen die er staan als het moet!
Zweep erover, scherp mes op zak en vooral ook "au naturel"

De jongen zijn werkelijk enorm gaan ruien trouwens.
Zelden zo gezien. Lichten uit, minder uitvliegen en goede kost doet ze flink ruien.
Af en toe lijnzaadolie over het voer, nu en dan eens bakkersgist en verder RobaB in het drinken.
Ik ben ook de waterkefir gaan proberen van Jos van Olmen trouwens.
Een eigen te brouwen probioticum waar de duiven werkelijk zeer wel bij varen.
Google 't maar eens! 1:10 in het drinkwater. De duiven blinken bij hem als pauwen!