vrijdag, januari 02, 2015

Na de knallen

Na de knallen van het nieuwjaarsvuurwerk gaan de duiven er weer uit. Ik hou ze altijd even binnen die dagen dat er vuurwerk verkocht mag worden in ons land. Duiven en andere vogels schrikken zich wezenloos van de enorme knallers die te horen zijn.
Het went wel maar als de schrik in een koppel duiven zit weet je niet wat ze doen.

Binnenkort ent ik de jonge + de oude tegen pokken. De oude duiven (vnml jaarlingen) krijgen dan de pokken-enting de 2e keer van hun leven. Volgens mij afdoende om ze daarmee te beschermen tegen die ziekte. Ik geloof er wel in dat vaccineren met dit soort levende entstoffen er voor zorgt dat ze weerstand opdoen. Voldoende om een aanval van een "echt" pokkenvirus in elk geval makkelijk te tacklen en niet een enorme forme dip te veroorzaken.
Misschien zou een echte besmetting nog wel beter zijn maar kon je het dan maar sturen en zo'n besmetting na het seizoen ensceneren!


Met paratyphus is het denk ik vergelijkbaar alhowel daar kennelijk meerdere stammen van zijn. Net als met de griepprik dus niet altijd "raak". Toch bouwen ze weerstand extra op na elke vaccinatie. Is het niet om het volledig tegen te gaan, dan toch wel om ze hierdoor veel intrinsieke kracht (weerstand) op te laten doen om een virusaanval of bacterie-overdosis te kunnen handlen.
Het is op zich ideaal dat we het zo gedoseerd aan onze duiven mee kunnen geven, dat we ze zo gecontroleerd kunnen besmetten met als resultaat: meer weerstand.

Ik ben voor!

Velen gaan af op wat onze duivendoktoren zeggen: het (enten paratyphus) heeft niet veel zin. Dat zal allemaal wel. Het voorkomt niet een uitbraak ofzo. Wat het wel degelijk doet is de kans erop verkleinen. Uiteindelijk is dat toch wat we willen??!!