donderdag, februari 12, 2015

Slim

Mijn ervaring is dat een slimme duif (zoals ik het zie althans) zijn vak ook daadwerkelijk snel in de gaten heeft. Of je ze nu snel los kan zetten of niet, vele wegen leiden naar Rome. Cees de Jong vroeger liet ze een week samen zitten met eten en drinken en na die week haast nooit problemen. Waarom? De duiven zien vanuit hun positie prima in welk vak ze behoren te zitten!

Ik zie het ook nu. Duiven zien de buren, de positie van hun vak enz en vliegen niet zomaar mis. Het gaat wel mis als er van zenuwachtigheid ofzo verkeerd wordt gevlogen en dat zonder bewuste bedoelingen. Verdedigen van een nog niet vertrouwd vak is dan nog wel eens wat niet voldoende gebeurt of te sterk zelfs. En alle varianten denkbaar.
Je kan dat een beetje sturen maar zeker ben je er nooit helemaal van.

In de jaren '90 hadden pa en ik de 526 van Jos Schroevers. Bij pensionering was voor hem ONMIDDELIJK duidelijk welk andere hok, valklep enz zijn nieuwe was. Intelligentie als je het mij vraagt.

Beter nu vechten en positie bepalen dan straks met eitjes of jongen in de schaal.
Nog beter is niet vechten!
Zover zo goed hier.

De laten vlogen gisteren weer 1 uur en 45 minuten in dat grijze weer. Een ietsje geel en cox ten spijt lukt dat dus prima.Ze geven me wel moed. Ik denk dat er echt een paar hele leuke duiven tussen zitten. Dat zo beziend is wel duidelijk waarom Jos zo huis kan houden op die verre drachten in het Antwerpse. Dat kan alleen met heel goede duiven. Dat zijn geen kwarrels maar postduiven, goed postuur en sterk van gestel. Fel als een daas zijn ze wel. Die van Bert zijn rustiger. Mooie mix wordt dat. Ik hoop zo een familie te maken die van Limoges/ Ruffec /Bordeaux t/m Perpignan mee kan met de besten. Hoop doet leven!