donderdag, februari 19, 2015

Uit geelogers een witoger, kan dat?? UPDATE

Bij een verkoop op Pipa zie ik dat er een mooie witoger gekweekt wordt uit 2 oranjeogers.
Rood met wit uit 2x Oranje met geel. Het zal wellicht wel kunnen en er zit een DNA certificaat bij. Ik vind het wat gek overkomen en kan me niet indenken dat ik bij mij op mijn hokje zoiets voor elkaar kreeg. Is er iemand beter thuis in deze materie; kan dit gewoon?

Je begrijpt al, ik ben niet zo'n ogenman. Deze viel me opeens zomaar op.

Verkoop De Saer, 2e deel, 2e duifje.
1e deel nr 4 is nog zo'n geval.

Is iemand voldoende thuis in deze erfelijkheidsleer om me te ontnuchteren?
Ik dacht altijd dat wit op wit perse wit geeft.
Rood op rood perse rood (de oranje oogkleur noemt men dan rood).
Pas als je mixed dat het dan gaat mixen?
Dat is allemaal wat is blijven hangen toen ik als knul van 12-15 boeken las over dat soort theorie. Wellicht dat het niet allemaal goed is blijven hangen?

UPDATE
Het kan, fokonzuivere geelogers kunnen witogers voortbrengen. Een voorouder zal dan uit een kruising voortkomen en zo drager zijn van het gen wat dus het bovenstaande resultaat kan voortbrengen. Wijzer geworden!