dinsdag, april 07, 2015

Na Pasen

Dit jaar begint het vliegprogramma na Pasen. Op goede vrijdag afgelopen week was het inkorven maar ik was er niet bij. Uiteraard was het kerk en dat was geen match vrijdag met inkorven. Zondag wellicht de mooiste dag van het Christelijk geloof... weet u toch aub wel dat het niet gaat over hazen en eieren?

Nu was het naar mijn idee toch niks qua vooruitzicht om op vrijdag toch maar in te (laten) korven. Zaterdag werd grijs weer voorzien en dat pakte krek zo uit. Koud vooral ook en heel wat melkers hebben staan blauwbekken bij het hok en staan wachten op de zeer traag verlopen vluchtjes, althans de meeste toch.

Zelf leerde ik de oude duiven gisteren even op 10 km en dat ging ondanks het gesloten wolkendek, reuze. Deze week nog maar een keer en dan op naar Duffel. Pragmatisme overwint en ik maak er maar geen punt van dat het opleren geen hoofdzaak was deze week. 2x opleren en gezonde duiven dan op 80 km moet geen probleem zijn, zeker niet bij normaal weer en dat verwachten we in elk geval komend weekend. Ik verwacht geen potten te breken met die fond-equipe... niet omdak het fondduiven zijn maar minstens zoveel omdat ik veel trager met ze opstart dan ik met de snellere duiven deed. Een fondduif moet prijs kunnen pakken op kortere afstanden. Hij/zij heeft echter nog geen conditie zoals vitessers, laat staan de drang voor een explosieve start na vrijlating. Weinig tot geen prijzen vanaf zaterdag op de korte vluchten zal me wennen zijn, de trage start van mijn seizoen bevalt me vooralsnog prima!

De jongen zijn gespeend op 1 na. Dat jong gaat nog naar iemand anders dus per saldo zitten mijn jongen eraf. 15 mooitjes die goed tot zeer goed zijn opgekomen. Op wat stro en in een broedvak op de grond in het jonge duivenhok. Dus tussen de late van Jos van Olmen.
3 favorieten: zacht, stevig van model, stuitjes al behoorlijk goed toe en pienter!

Binnenkort paramyxo enting en proberen ze vlot uit te wennen. De laten zijn zaterdag nog gelapt en mogen deze week ook nog een keertje. Kwestie van alsmaar hun drang en orientatie zien aan te scherpen. De gewonde is niet meegeweest, die mag binnenkort weer. Meevliegen doet hij gewoon als ik ze uitlaat. Opleren of vliegen na lossing op afstand is toch anders, alsof ze dan het gaspedaal intrappen wat zo één waarvan het lijf zeer doet, nog niet makkelijk kan. Hij mist ook 2 staartpennen trouwens... hij zal een hele buiteling gemaakt hebben vrees ik.