donderdag, mei 07, 2015

Fonduiven, mijn eerste ervaringen

Fondduiven... ach wat zijn dat eigenlijk?
Zoals bekend heb ik een overstap gemaakt en zit mijn hokje nu vol met fondmannen en -vrouwen.

Het zijn echt andere duiven.
Van bouw ook wel maar onder goede duiven zitten o zo veel verschillen qua bouw. Dus wanneer is het nu eigenlijk precies een fondter? De mand moet dat maar gaan bepalen voornamelijk.

Ze gedragen zich wel anders. Doorgaans rustiger, ingetogener en voor zover nu merkbaar zijn het ook mindere trainingsbeesten. Waar mijn snelle duiven makkelijk hard en lang trainden, hoeft dat wat betreft die fondters niet zo merk ik. Heeft als je het mij vraagt te maken met metabolisme. Ook hoe ze zijn geslecteerd in de achterliggende generaties denk ik.

Op de vluchten doe ik niet meer mee voor de kopprijzen, althans nu nog niet, nu we nog korte afstanden op het programma hebben. Ze komen wel maar net even later. Ze komen dan wel goed en kort op elkaar, wat voor mij indicatie is dat het met de gezondheid wel okee is.

Ik las op een ander blog van een fondliefhebber het heel normaal vond nu nog niet prijs te kunnen pakken. Dat vind ik te ver gaan. Je moet toch een duifje kunnen pakken zeker?
Met 1400 - 1700 mm kan elke duif prijs pakken, zeker ook fondduiven. Vele vitessers jagen er namelijk overheen bij dat soort vluchten. Tussen de 1100 en 1400 zouden meerdere staartprijzen toch moeten kunnen met fondduiven. Hangt ook af van de club waarin je speelt enz. maar toch.
Voor vele fondmannen hoeft het allemaal nog niet zo nodig...

Ik heb het idee dat het vooral ook met de conditie te maken heeft dan met de eigenschappen van een fondduif. Ze hebben nog niet de conditie omdat ze bijv. nog verduisterd worden, nog op nest zitten of kortgeleden nog zaten. Daarbij is ook de melker veelal nog niet zo ver dat hij scherp staat en diens dieren dan ook nog niet.Voor duif en voor melker is de motivatie er ook gewoon nog niet, begrijp je?
Misschien heb ik het mis. Ik verwoord alleen mijn ideeen een beetje.

Ik weet wel dat een duif, van welk soort ook, niet uren en uren te laat hoeft te komen, dus ook geen stayer, marathonduif, fondkanon of wat ook. Kijk compleet misvliegen kan wel eens maar doorgaans geldt dat een duif die uren en uren te laat is gewoon geen goede is!