vrijdag, mei 22, 2015

Pokken enten vervolg

Eén van de meest gelezen en teruggelezen stukjes is over pokken enten. Volgens mij is men nieuwsgierig over het enten met een naaldje in plaats van met een kwastje.
Zie hier dat artikeltje: http://postduivenlaban.blogspot.nl/2015/01/pokken-enten-en-andere-entingen.html

Mijn idee is simpel: Een kwastje is voor een duif totaal niet comfortabel. Meer werk voor de liefhebber maar gaat ook nog wel eens mis als er bij het uittrekken van veren toch iets wordt beschadigd en er bloed uit de follikels stroomt waardoor de entstof niet goed in het lichaam kan trekken.

Kortom: 0,2 in de nek per duif is snel en eenvoudig. Kostbaarder in gebruik, dat wel. Maar zeker dit jaar met 15 jongen kan dit makkelijk uit 1 verpakking Diftovac.

Dierenartsen raden dit niet aan weet ik. Het is me niet geheel duidelijk waarom eigenlijk. Op de bijsluiter staat het gewoon als optie, de fabrikant zal dit toch ook niet zomaar doen?!
Over het effect van de ene versus de andere methode is het maar gissen. Best zou zijn als ze natuurlijke pokken kregen maar hee! wie zit daar nou op te wachten?

Ik ben voornemens om het binnenkort te doen. JP en ik doen dat meestal samen. Duifjes gelijk ook een nachtje mandervaring en klaar zijn we.

Jongen vliegen inmiddels een uur. Kwestie van lichter eten (Matador Complete) en er met zachte dwang uitjagen en de boel is gaan vliegen. Mijn ervaring is dat ze na een pokkenenting ook in zekere mate vlieglust krijgen trouwens. Is dat dan toch een boost effect?

Clubs waar pokken ontstaan bij oude duiven verbazen me altijd. Ent ze nou toch joh, liefst 2x dan ben je van al het gedoe af en mandbesmettingen behoren tot het verleden.