maandag, augustus 24, 2015

Mijn idee

Ik ben geen meteoroloog maar dat inversie wat doet met het zicht is me zeker. Steven van Breemen heeft dat ooit zeer helder verwoord. Kijk, lossingen uitstellen omdat er inversie zou zijn en dus maar later lossen is ook zo wat. Dat duiven er moeite mee hebben hoeven we toch ook niet te ontkennen of wel?

In de kustprovincies meer dan de land inwaardse gebieden. Duiven gaan de zee op en keren soms niet meer terug omdat de weg terug tegenwind en boven water te gortig is geworden. De booreilanden zijn soms een toevlucht maar hoe dan weer tegenwind terug als de krachten op zijn?
Andere duiven gaan de zee niet op maar houden de kustlijn en stranden in N-Holland ergens.
ZO wind gaat vaak gepaard met Inversie of andersom... 2x troubles!

Kijk, ze moeten maar leren er mee om te gaan, dat snap ik.
Onervaren duifjes hadden het moeilijk zaterdag, dat weten we ook. En dat kun je niet alleen verklaren door van ZO wind te spreken. Waarom is dat nml niet met ZW wind? duiven gaan dan te ver uit koers naar het oosten maar dan zijn de terugkeermogelijkheden nog legio. Niet als je op een booreiland zit doordat je zover uit koers ging, naar het westen.

Kijk inversie als kul afdoen vind ik wel erg zwart wit. Inversie de schuld geven van falen is ook te kort door de bocht. Ik denk dat Inversie wel degelijk oorzaak is van afwijkende koers naar het westen. ZO wind helpt dan een handje en veel duifjes gaan te ver westelijk. Dikke shit voor onervaren duiven die de zee op gaan, kustlijn uit het oog verliezen en stranden in of op het water...
Mijn idee, geen wet van Meden en Perzen maar zo mag ieder zijn mening spuien, nietwaar?