vrijdag, september 25, 2015

Midden in de rui

De rui gaat hier als ik het zo inschat harder dan andere jaren. Al wat er nog zit heeft er flink mee te maken. Zo erg dat pennen, staarten en denkveren en kopveren volop tegelijk worden geruid. Prima natuurlijk maar een aanslag op elke duif z'n systeem.

Ze hoeven hier nu niks en krijgen vanalles. Vooral een goede zak ruivoer (Matador Super Rui - nog nooit zulk mooi voer gezien), mineralen (Backs - Vi spu min) en grit en allerhande. Vliegen doen ze natuurlijk nauwelijks. Ze zijn te kwetsbaar in de lucht nu. Wekelijks een bad (liever vaker maar soms kan dat gewoon even niet). Dat doe ik met water waar de kou vanaf is. Nodig? Nou nee maar zonder twijfel comfortabeler voor de duiven zelf.

In het water zit wat RopaB, zo'n beetje elke dag nu. Zodra er gespeend is zal ik met Bleek gaan experimenteren. Nu nog niet. Ik ben huiverig voor onnodig extra opname van drinkwater met bleek erin. Het zou te gortig kunnen zijn. Overigens ben ik zeer te spreken over de mest momenteel. De laatjes hebben totaal geen spuiterij of wat ook. Bolletjes ook niet maar erg droog voor een nestje jongen!

Ik heb een bouwstofzuiger. Heerlijk om de overtollige veren ermee op te zuigen. Het kan maar weg zijn. Verder heb ik al een flink deel nestschotels schoon en enkele andere klusjes die bleven liggen tijdens het seizoen ook geklaard. Hard op weg naar 2016!