maandag, oktober 19, 2015

Kiezel of grit?

Volgens mij is kiezel nog belangrijker dan het gemengde grit wat we doorgaans geven. In de natuur zoeken de duiven en andere vogels ook niet allemaal schelpen of stukjes gemalen baksteen. Bij gebrek aan kiezel en bij voldoende aanbod van gemengd grit, allerhande of wat ook is dat hetgeen onze dieren eten.

Als eens de krop opengemaakt van een wilde duif?
Zitten kiezel-achtige steentjes in, geen gemengd grit!

Elk jaar koop ik wel eens zo'n zakje maar per saldo ben ik er niet zo consequent in. De bedoeling is dat de duif er zijn eten mee maalt, in de krop. Dat malen gaat velen malen beter met kiezel dan met veel zachtere steentjes, schelpjes enz uit een zak gemengd grit.

Nu ik het zo schrijf, zal ik daar toch weer eens in investeren. Een vingerhoedje op elke voerbeurt. Ik ben er zeker van dat het goed is!

Over een 4-5 weken zullen de die-hard winterkwekers alweer aan de slag gaan. Onvoorstelbaar eigenlijk en ik denk dat er niet heel veel zijn die dat doen. Wil je ze perfect voorbereiden dan is het toch goed dat je maatregelen neemt: Duiven op tijd scheiden, straks opvoeren en eventueel bijlichten.
Niks nieuws, saaie kost verder, en wie schreef daar niet over?
Weinig vernieuwende dingen in onze hobby.