dinsdag, december 29, 2015

Wat gaat er een geld in om!

Als ik de bedragen lees die op Pipa, Toppigeons, GPS-auctions, Dreampigeons en andere sites bekijk, dan gaan er nog flinke bedragen om in de duivensport. Tienduizenden euro's voor duiven is allang geen uitzondering meer. Flink boven de honderd euro is ook totaal geen verrassing voor een tegoedbon... man man man, wat een poen pompen we rond. En dan spreken we nog helemaaaaal niet over wat er bij liefhebbers thuis aan duiven wordt verhandeld. Een hobbietje waarbij in de lage landen zomaar miljoenen worden omgezet op jaarbasis? Daar lijkt het wel op.
Laten we nog even zwijgen over inleggelden, poulegelden, omzet van de bar etc etc... waar clubs allemaal mee verdienen. Dure hobby? Het is maar hoe je het bekijkt!

Ondanks een slinkend aantal duivenmelkers een toenemende omzet. Ja, met dank aan Azië, Irak, en opkomende duivensportlanden zoals Portugal en Roemenië en andere.
Ik zie ons huidige melkers nog niet zo snel zoals sommige Chinezen in een soort Country-club lid zijn en daar met duiven spelen, maar dat er een evolutie merkbaar is, snapt iedereen. De hobby veranderd en daar wordt over gemopperd. Ik zou zeggen, doe mee, met hetgeen jou ligt en geniet.

Niet treuren, niet zeuren maar gewoon doorgaan met duiven spelen! Eraan verdienen? Ieder zijn meug of course. Diverse lui hebben dat zeer goed begrepen en zijn daar clever op ingespeeld. Knap!
Laat je niet teveel afleiden door de vergezichten van melkers die er flink aan verdienen. Mooi is dat zeker maar eenvoduigweg niet reeël voor veruit de meesten! Tussentijds heeft die massa een ontzettend leuke hobby, hou dat scherp!


Duiven op eigen hok beteren. Gaan meer glimmen. Ik hou ze krap om onderling koppelen tegen te gaan. Vooralsnog gaat dat goed. Op een enkeling na, heb ik niet van die parige duivinnen. Vind ik best ook.

Knoflook heb ik inmiddels in de schuur gekookt. In een waterkoker. Past precies een liter in. Teentje erin gesneden en laten koken. Dat de schuur stinkt naar knoflook is lang zo erg niet als het hele huis. De liter gekookt knoflook-water, meng ik op totaal 6 liter water en vul 3 drinkpotten. Ze drinken het opvallend makkelijk!

Vandaag over het voer: lijnzaadolie en roze poeder van dr Marien