maandag, februari 22, 2016

Na zonneschijn komt regen

De titel van deze blogpost geldt hier in Nederland nogal eens. Vrijdag was het heerlijk weer en zaterdag nog wel okee in dit deel van het land. 's avonds echter meer wind dan lekker was en over zondag nog maar te zwijgen. Vandaag weer zo'n kletsnatte dag. Minder weer kun je niet hebben, voor mens noch dier is mijn idee.

Het is ook wel weer een goede test. Op mijn werk zie ik 2 koppels houtduiven in de bomen. Weer of geen weer, die zitten er puik bij. Die zijn niet aan het broeden of jongen aan het voeden op dit moment en hebben volgens mij verder ook weing stress maar strak zitten ze! Kleuren van hun veren altijd diepdonker en glanzen ook elke dag volop. Zomaar een vergelijk om aan te geven dat de dieren in de natuur er elke dag in hun zondagse pak bij zitten. Degenen die dat niet doen overleven niet kennelijk.


Ik heb zo een handvol duiven in beeld in eigen hok die ik in dat opzicht tegen vind vallen. Let maar eens op... ik ben 99% zeker dat zij geen blijvers zijn. Als de buurman of -vrouw wel strak zit bij hetzelfde regime en omstandigheden, dan zie ik dat en neem dat mee in mijn oordeel over een duif.
Ik weet ook wel dat ze niet allemaal even hard glimmen of doen, er is ook nog zoiets als erfelijk bepaald maar toch... ik ben op scherp en een halve blik op mijn duiven is genoeg.
De test in mand en hand erbij geven dan de doorslag uiteindelijk


Gisteren nr 1 en 2 geringd. Uit Evenbeeld x dochter 't Zusje. Die laatste is ook nummer 01. Vorig jaar dus als eerste geringd. Dat snelle leggen zit dus in de genen!
Vandaag ook weer anderen de ring omschuiven. Volgens mij zijn inmiddels de meesten uit het ei. Ik constateerde bij 1 koppel nog een ei dat niet bezet was. Dus dat is 1 onberucht eitje op het geheel tot zover. Nette score al zeg ik het zelf.