maandag, september 26, 2016

Slimme Jelle, snelle Jelle


Op Internet las ik een stukje van Henri Wittens over Jellema. Met (heel) wat taalfouten in het stukje daargelaten helderde het zeker enkele zaken op. Wat ik vooral frappant vond wat het feit dat Jelle kennelijk eens Bordeaux speelde als 1 van de eerste vluchten van zijn nieuwe locatie. 24 mee en 4 retour. De eerste was wel Jade met de 45e nationaal maar dus een flink aantal kwijt. Beschreven door Wittens als een Godsgeschenk: het kaf was van het koren!

Zo ongeveer zie ik zelf het pittige jaar 2016 ook: Veel kaf van het koren en laten we hopen dat dit de richting aangeeft… Ik ga gesterkt door deze gedachte door!

 

Nog een belangrijk detail vond ik het simpele feit dat Zwart Goud niet altijd kweker was maar ook eens een tijdje als reserve duif elders zat. Nakomelingen werden geprobeerd en omdat dit op een gegeven moment pakte, werd deze topkweker weer terug gehaald. Handig dat dit kon en wijs… Zeker in een soort opbouwfase moet je met veel proberen erachter komen welke de lijntjes zijn die jou passen. Kom je erachter en ze zijn al uitgeselecteerd, tsja, dan sta je nog op nul. Jelle kon doorborduren omdat hij zijn Goud had bewaard.

Bij AS lees ik erg vaak dat hij duiven al verkocht of uitselecteerde en er later achter kwam dat deze eigenlijk Goud waard was… helaas een erg herkenbaar fenomeen en Jelle was dat in het gegeven voorbeeld slim voor!

 

Leerzaam, zulke stukjes. Ik lees er veel meer in dan in de standaard rapportages waarin je heel vaak dezelfde zaken terugleest en minder een inkijkje krijgt in de eigen(zinnige) aanpak van een kampioen.

Mijn stukjes zijn velerlei. Vind ik leuk om te doen en gaat zonder moeite.

 

Komend seizoen in al in voorbereiding. Binnen de kaders van wat er mogelijk is, zijn mijn ambities duidelijk: Meedoen met de beste. Er zit veel tijd in de hobby, beter dat het ook wat brengen gaat!!

Oude vliegduiven schieten er zo’n 12 over, doffers en duivinnen. Ik vul aan met jaarlingen die qua handkeuring en afkomst het beste passen. 1 doffer van 2 jaar die afgelopen seizoen al heel snel gewond was maar die ik later toch speelde wil ik een kans gaan geven. Hoewel hij niet presteerde als jaarling, gewond geweest, genaaid en tussen de jongen op een nestje, blijft die doffer me intrigeren. Ik bedacht laatst dat zijn vader die ene doffer van Bert Saarloos is die het dus 2x flikte om bijtijds te zijn op de ZLU vluchten bij me. Zijn moeder is uit Zusje x Farpar. Hij zit al een tijdje op het hok van de vliegers alwaar ik ‘m aan de duivin wil krijgen om te gaan aarden. Lukt dat, dan zit er al een bak extra gevuld en zal er voor een jaarling meer diens kans worden ontnomen! Zo probeer ik maar wat en is het verder “op hoop van Zegen”!

 
De gespeende piepers aten pas gisteravond met moeite hun eigen eerste korrels. De drinkpot vonden ze al wel. Ik vulde die tot aan de rand en dat maakte dat ze er al een badje in ontdekten. Prima, gerustgesteld, die vinden hun weg wel. Vanavond voer ik ze zelf weer en blijf erbij. Ik wil dat ze goed luisteren nog voordat de dagen korter worden en ik ze minder zal zien. Einde van de week mogen ze naar buiten.