woensdag, januari 13, 2016

Supers ervaren

Och, al had ik er maar 1, een keer, dan was mijn duivensportcarriere al enorm geslaagd!
Wat ik bedoel? Nou een SUPER, één die met ogenschijnlijk gemak vroeger thuis is dan anderen, zo één.

Tussen mijn eerdere duiven had ik er 1, en die ging heimelijk verloren. De 919, eentje die het gewoonweg in zich had, 1 die iets extra's had en dat zag je en voelde je gewoon. Na een TT plaats ging deze doffer de week nadien verloren. Erg zuur natuurlijk!
Zijn broer, de 920 was ook een extra maar anders. Vloog uiteindelijk ook wel 3x top 10 in afdelingsverband, steeds, net als zijn broer deed met NO wind en open weer... ècht duivenweer zeggen ze dan wel eens! Van dat weer waar de bokken van de geiten worden gescheiden, het kaf van het koren, waar het echt gaat om overmacht en power.

Het raakt een gevoelige snaar bij me... schrijven over zulke kanjers, ik gun iedereen ooit eens zulke duiven!

Kijk Oded is ook een superduif, de enige die er nog zit van mijn vitesse/ midfond duiven. Maar Oded doet je "bek niet open vallen".
Je herkent onmiddelijk een goede, zo niet zelfs een topper in hem als je 'm net in je handen neemt maar bij die 919 zat er slagroom op de koffie en een flinke toef ook!
Kees de Jong uit Lepelstraat had de 19 de week ervoor in handen, en riep het uit. Een flinke gvd, zoals Kees dat doen kan en voorspelde: een geweldige topper!

Ken je dat, geef je een topper in handen van een andere melker, wat dat met die melker doet? Zo schoot dr Marien ooit uit diens houding toen hij de 920 beetnam. Net die ene seconde, die splitsecond wellicht kerft een diepe herinnering!

Bij Jos van Olmen is dat z'n 403. Meer dan fenomenaal gepresteerd maar ook op het hok en in de hand meer dan dat. Heb je geen idee 'welke duif je wordt aangereikt, dan maak je wel die ene splitsecond mee bij de 403! Ik vergeet dat niet meer... duiven die je bijblijven, prachtig vind ik dat!!

Tuurlijk zijn er meer, behoorlijk wat meer van zulke kanjers. De kampioenen zijn degenen die er de meeste van hebben!