woensdag, januari 18, 2017

combi enting PMV en POX

Naar ik vernam is het weer beschikbaar: PMV (Paramixo) entstof van het merk COLOMBOVAC. De enkelvoudige maar ook de combi waarbij je tegen PMV en tegen Pokken kan enten. KWastje niet meer nodig...

Ooit schreef ik dat eerder en toen bleek het niet beschikbaar. Nu lijkt het erop van wel!

Jellema ent 1x tegen pokken met het kwastje, zoals velen.
Ik prik diezelfde entstof erin met een naaldje. Ik doe het daarbij ook nog vaker in het duivenleven (2+ keer).
Mijn idee is: 1x met kwastje is geode dekking. Vaker (onafhankelijk van de methode) is vast een betere dekking.
Nodig? Niet persé. Nuchter af te wegen.
Ik weeg af: het zijn de kosten niet bij de aantallen die ik heb en ga voor een optimale dekking.

Met colombovac versus Nobilis: mij lijkt wisselen van merk ook goed voor de dekking.
dr Marien geeft liefst Nobilis omdat dat op juiste basis is gemaakt (Oliebasis dacht ik of dat moet nu juist Colombovac zijn...) Anyway. Mijn idee is dus streven naar optimale dekking. Hierbij denk ik ook (niet onderbouwd) dat vaker en divers qua soorten enten, die dekking vergroot èn dat in de toenemende immunisatie van een duif ook neveneffecten zijn voor andere ziekten. Oftwel: hoe meer afweer tegen om het even welke kwaal, hoe sterker het dier.