dinsdag, januari 31, 2017

Superspul

Ik wou dat ik het had, superspul!
Dan maakte ik van een gewone duif een topper.

Helaas bestaat dat spul niet maar kunnen we hooguit met superspul duiven helpen. Het grappige is dat de besten de minste hulp nodig hebben.
We helpen zo dus de bulk aan duiven wellicht wat vooruit maar die topper niet of amper.
Misschien is het wel zo dat veel dieren zo goed presteren ONDANKS al die middeltjes.

AS schrijft over toppers die alsmaar minder in de waarde van deze bijproducten geloven.
CommerciĆ«le firma’s hebben er weer baat bij om het aan te prijzen.

Allerhande zou populair zijn maar ik betwijfel het gebruik ervan dan weer. Te weinig benul wat daar allemaal inzit. Vooral de geperste korreltjes en pellets die ik tussen het gemalen baksteenpoeder ontwaar doen mijn wenkbrauwen fronzen. De duiven eten het snoepzaad ervan tussen en de twee soorten korrels / pellets. Wat krijgen ze dan precies binnen? Over maanzaad hebben we het niet eens.

Ik schroef het gebruik ervan terug. Ik geloof in een goede zak gemengd grit; maagkiezel, 1 soort mineralenpoeder. Vooral voor de calcium/magnezium en (zouten)mineralen behoeftes. Kiezels om het voer te malen in de maag. Dit levert weer een optimale opname van voedingsstoffen op. Die vermalen immers goed en met de verteringssappen erbij zou dat dan uitpakken zoals bedoelt. (en ook van grit gooi ik weer heel vaak teveel weg)

Voor zo ongeveer alle processen en systemen is er wat in de handel. Superspul? De meesten zeker niet. Beetje extra hulp? Nu en dan zeker. Zoals je soms schema’s leest (alle dagen iets) is verre van nodig. MAAR daar heb je dan wel topduiven bij nodig en laat daar nu het grootste gebrek aan zijn! Bij mij zeker!


Ik ben voornemens aanstaand weekend te koppelen. De duiven krijgen flink praatjes. Ze ogen prima.
Werk aan de winkel maar weer erg leuk!

Ik had nog per mail contact met Tijn Oomen.
Graag verneem ik nog eens wat visie en hulp van hem over voermethodes. Ik wil vooral zien of ik die fondmannen goed aan het vliegen krijg doordeweeks en in een klein aantal voerbeurten toch vol (vliegvet) krijgen kan… Na de kweek eiwitarm dacht ik maar Tijn gaat me adviseren!