donderdag, juli 13, 2017

4 naar Bordeaux

Gisteren 4 jaarlingen naar Bordeaux gestuurd. In Barendrecht ging dat inkorven weer erg vlot en netjes, prima geregeld daar!

Ik ben erg benieuwd wat het zaterdag wordt. Ik keek net ff op MeteoFrance maar veel wind op kop zaterdag dus de kans dat er dan 's avonds duiven door zijn is wel erg klein. Ik zou balen als dat zondag wordt vwb mijn deelname aan het concours. Net als bijvoorbeeld De Ridder en zoon concours ik niet op zondag. Kijk die beestjes doen de inspanning nu eenmaal wel op die dag dus waarom niet? Principes zijn principes en ik hou me er maar aan.
Ik zet de haan echt niet apart van de kippen hoor op zaterdagavond maar competitie op zondag is er gewoon niet bij. Maar net zoals een boer zijn koeien ook op zondag melkt en verzorgt, doe ik dat ook met de duifjes. Dus als het zondag wordt ben ik er wel gewoon om ze op te vangen hoor.

De jongen hebben heel beperkt wat dikkere oograndjes. Bijna niet te zien maar het is er wel. Prima om dat virusje zo z'n werk te laten doen: eenmaal getackeld nooit geen dol meer mee.

De 2 later teruggekomen jongen doen het goed. Mijns inziens enkele factoren die een rol spelen: Ik stuur ze op pad met veel reserves (ze zijn gewoon aan de zware kant). Fondsoort, blijft langer zoeken en is taai. Ze kregen nog geen enkele antibiotica, nog niet voor geel of wat ook. Ik heb geen coli moeten tackelen of zo met een vorm van antibiotica. Mijns inziens een voorname voorwaarde om ze sterk aan de streep te krijgen. Daarnaast weerstand te over door diverse vaccinaties (2x PMV, Paratyphus en pokken) en dat allemaal op een praktisch niet gekuist hok. Ik denk dat ze zo in elk geval taai zijn/worden en dat dus rendeert. Ik was er immers nog geen enkele kwijt en vorig jaar slechts 1!
Ik vind het zelf zelfs straf dat het me kennelijk lukt om geen jongen te verspelen - althans tot op heden niet...