maandag, september 03, 2018

Veren in het kwadraat

Het blijft een verbazingwekkend iets: de duiven wisselen een karrevracht aan veren die een week of 3 later netjes zijn vervangen door nieuwe! Zijn ze geschapen of uit het niks of uit bacteriƫn ofzo gegroeid? Ha ha, leuke discussie. Ik ben verwonderd en het wonder vind ik alsmaar groter!

Op de foto zie je bij Habib een werkpen zitten. Vorig jaar een taaie vlucht. Ik weet niet eens meer welke. Volgens mij in elk geval een opdracht die hij niet goed afrondde maar waar hij leerde te drinken. Volgens mij in zeer veel gevallen het cruciale kunstje dat duiven moeten leren voor een overnachting waarbij ze perse drinken moeten! Soms hoeft het niet heel perse. Denk aan koel weer of wanneer er buien zijn. In beide gevallen is drinken niet nodig of juist niet moeilijk.

Bij vluchten zoals dit jaar diverse overnachtvluchten en ZLU’s, moesten de dieren wel weten hoe een plas, stroompje of rivier te hanteren voor het nodige vocht!

Geen wet van Meden en Perzen maar wel vaak aan de orde. Hoe ze dat te leren weet ik niet. Bij Jellema zaten ze aan een riviertje om de hoek, begreep ik wel eens. Helaas hebben we bij lange niet allemaal dergelijke natuurlijke leersituaties.
Anyway, het is maar 1 van mijn gedachtenspinsels over onze hobby