maandag, oktober 05, 2020

Weer in de lucht

Ik ben weer in de lucht na een weekje tobben na een meniscus operatie. Wat ben je al snel hulpbehoevend! 

Nu weer aan het werk en tussendoor het blog weer even.

Gisteren een roofvogelaanval op 1 van de doffers. Meneer lag meer dan een uur op de dakpannen en pas toen hij binnen was kon ik het goed nagaan. Gelukkig gespaard gebleven maar het doet me concluderen dat ik ze in de rui nu binnen hou. Ze zijn ook zeer gehavend, de rui is abrupter dan andere jaren: kale borsten, nekken en vleugels. Heftig dus zijn ze ook minder mobiel.

De bewuste doffer moet nog jonkies groot gaan brengen ook: nog een stel laatjes die afgelopen week zijn geboren transfereren binnenkort van Terneuzen naar Oud-Beijerland voor de nodige inbreng. De upgrade in 2020 is daarmee fors. Ik zal de late garde dan ook volgend voorjaar goed aan de tand gaan voelen en kijk daar al naar uit. Mooie van Jos Joosen, leuk spul van Bert komt nog, 2 toppers van Bart en nog een enkele van het beste van mezelf. 

Zusje wil ik komend jaar proberen op de mooiste doffer van deze upgrade. Hoop dat ze nog een jaar mee gaat en leuke nazaten geeft. Hoewel het met meerdere doffers ook al mislukt is, blijft het een trial en error en zij geeft bovengemiddelde nazaten nu en dan!

Ik heb ook al enkele switsches bedacht, duivinnen tijdelijk op een doffer om daarna de vaste duivin erop terug. Eitjes van die eerste ronde/duivin onder een voedster steken: jaarling koppel of een ander. Om de dag wat bijproducten: poeder van Marien, en of sedochol (via DHP hun eigen merk). Kan gecombineerd of ik gebruik lijnzaadolie om het te doen plakken.

De antibioticakuur tegen paratyphus is me bevallen. Geen enkel negatief iets gezien (ze ruien eerder harder dan anders). Later nog allemaal een prik in het lijf. Nog even te bepalen welke (van welke arts en levend en of dode stof).