dinsdag, februari 21, 2012

Eerste rondjes van het jaar

De eerste rondjes worden weer gemaakt door de weduwnaars.

M'n schoonvader laat ze in de middag los nadat ik ze 's morgens in amper 5 minuten van volop water en voer heb voorzien. 1 duivin die te leen is van m'n vader moet ik dan opsluiten en haar doffer (Midfondkampioen 915), moet dan maar vastzitten en de eerste rondjes nog niet meedraaien.
Nadat de duiven eruit zijn doet ie de spoetnik dicht en het vak open. Zo kan de duivin in elk geval niet ontsnappen.

De doffers zien er goed uit, allemaal jongen aan de krop. Gewoon met 2 stuks voor elke doffer, zonder duivin... De bakken staan boordevol, ze moeten dat kunnen. Lopen ze me conditioneel terug, dan betekend dat een 'kruisje'. Bijna zeker dat zulke doffers ooit ook weer eens tegenvallen is m'n idee.
In m'n agenda noteer ik dat dan zodat ik dat weer terug kan lezen later in't seizoen.

TIP:
M'n ervaring is dat de duiven midden op de dag meer meters maken en langduriger vliegen. Om de winter-stramheid snel te verliezen ben ik erg content dat ze al snel een uur spelenderwijs in de lucht hangen.
Laat je ze later op de dag uit (bijv. 2e helft van de middag), dan zit er zo in het begin minder 'vlieg' op.