dinsdag, maart 27, 2012

Afgelopen week

Alhoewel de doffers fatsoenlijk vliegen gaat het dit jaar nog niet zo vlot als vorig jaar. In 2011 startte ik op wat men vroeger noemde half weduwschap. De doffers waren net van de jongen af of zaten de eerste vlucht zelfs nog met grote jongen.

Nu zitten ze al enkele weken los op 1 koppel of doffer na. Die laatste is de Midfondkampioen 2011, de 915, wiens duivin nog een keer mocht leggen nadat ze was ontsnapt (duivin van m’n vader uit de Gouden 63, destijds ook MF kamp geweest en nog eens een 2e op de Midfond in Zeeland ‘96). Tegen dat ze terug was op m’n hok (3 dgn) waren de eieren gered onder een voedsterkoppel en is ze dus nu gewoon later. De jongen kunnen er overigens een deze dagen gewoon af, 2 juweeltjes!

De schoonmaak afgelopen week is goed geweest, de boel is echt netjes clean. Misschien wel een beetje te, en is er sprake van een ander milieu. Ik hoop en neem aan dat dit zich zal herstellen.
De nachten zijn alsmaar koud… erg koud zelfs. Al 2x vorst deze week . Het is dan weliswaar zonnig overdag en dat warmt het hok goed op. Het verschil over de dag gemeten (de amplitude) is soms zomaar 25 graden! Al jaar en dag is bekend dat dat een forme-killer is.

Ik zal spoedig het raam op een kier zetten (nu nog ruim 5 cm open) en de spoetnik idem sluiten (van binnenuit met een schuif van plexiglas). De warmte van overdag blijft dan beter hangen, wat ze goed zal doen.

Vrijdag en zaterdag hoop ik ze te kunnen lappen. Zo blijf ik niet al te veel achter bij de mannen die dat al een hele week overdag kunnen. Volgende week is bij ons de eerste leervlucht. Ik sla die denk ik over en probeer ze een enkele keer vaker te lappen waarna ze op Goede Vrijdag de eerste officiƫle keer in de reismand mogen. Ik doe dat over het algemeen altijd: de reismand nog even vermijden (stress en besmetting).