donderdag, maart 08, 2012

LEREN DRINKEN

Wat is klein grut toch mooi zeg!
De jongen doen het erg goed. De oudere jongen luisteren al aardig naar het fluitsignaal en de jongen pikken al de nodige graantjes mee. Er wordt nog veel gepiept maar al met al gaat het naar tevredenheid. Al met al een mooi stel zo. Modellen naar wens, veren superzacht en geen enkele mindere tot nu toe. 1 bonte valt door z’n kleur erg op. Ik geloof dat het een doffer is, als het een goed wordt, ga ik bonte duiven vast nog mooier vinden.

De drinkpot niet op een verhoging nu maar op de vloer waar de jongen lopen. Steeds tot aan de rand gevuld zodat ze het goed zien waar drinken is. Leuk om dat te zien dat er vervolgens gewassen wordt met de koppen in de drinkpot en shaken maar! In elk geval een goede manier om te weten te komen dat er water in zit.

Opvallend is ook dat de oudere jongen die al enkele dagen gewend waren hun drinken te vinden op een verhoogd tafeltje, daar toch weer naartoe gaan. Wat zijn het gewoonte dieren, niet waar?
Ik speel dan ook graag met de locatie van de drinkpot om ze alert te houden. Ze mogen gerust scherp zijn en alert op dat soort zaken. Over enkele weken introduceer ik de drinkgootjes en de mogelijkheid om daaruit te drinken. Het kopiƫren van drinken zoals dat in de manden gebeurt zie ik als een groot goed.

Wat ik ook graag doe – hoewel dat door luiheid wel eens niet gebeurd – is de jongen met dorst in een mand te zetten. Om ze dan goed te wijzen op de manier van drinken kun je er heel goed oude duivinnen tussen zetten. Die pikken de jongen niet maar tonen als vanzelf de weg naar de drinkbakjes!!