donderdag, maart 01, 2012

Schrikkelenting

Woensdag zijn de oude duiven geënt.
De dierenarts stond er van te kijken dat JanPiet en ik zo vlot en handig waren met de duiven aangeven, doorgeven, pakken, terugsteken enz. JanPiet had alle oude duiven mee en al de jongen die hij al gespeend heeft en heeft uitvliegen. Al met al een vijftal manden en een heel gesjouw. Na afloop thuis alle duiven nog een druppel ectopar gegeven… dat zal ze dan ook weer enkele maanden vrijwaren van luis en wormen.
Wacht er niet te laat mee indien je ze ook altijd met zo’n middel luisvrij wil maken/houden. Er wordt aangegeven dat het een forme-dip kan geven dus waakt ervoor dat je dit niet midden in het seizoen doet.

De doffers voelden goed aan, ondanks de ontzettend slechte omstandigheden van de afgelopen dagen. Al drie dagen zit de luchtvochtigheid tegen de 100%; leg mij maar eens uit hoe je met dergelijke omstandigheden een buitenhok op een lage luchtvochtigheid brengt!
Trouwens ondanks het dikke weer van gisteren vliegen de duiven me voor nu prima; op snelheid en met gemak een 3 kwartier tot een uur. Voorlopig ben ik er nog gerust op.

De gespeende jongen hebben gistermiddag lekker in de spoetnik gezeten. Zoveel mogelijk zien en meemaken van de omgeving (Ook de bal van de kleine jongens etc) maakt dat ze niet meer al te makkelijk schrikken straks als ze uit gaan.
Het 2e weekend van maart zal ik de andere jongen spenen, vanaf vandaag zitten ze allemaal met z’n tweetjes samen met hun vader. Die laatste moet dat prima op kunnen brengen. De voerpot is vol, net als de mineralen, gritvoorraad en de drinkpot.