zondag, maart 04, 2012

STRO COMFORT

Er zijn al duizenden letters gespendeerd aan het schrijven over het hokklimaat. Iedereen kan het weten wat de aandachtspunten zijn en welke methodes gangbaar zijn om een hokklimaat te optimaliseren.

Wat ik tot voor kort nooit las is zoveel als comfort door stro.

Op veel hokken waar ik ben geweest wil het nog wel eens kil zijn, enigszins onaangenaam.
Hoe een hok is gemaakt stelt ook soms weinig voor en tsja, waar zou het comfort dan wel vandaan moeten komen.
Laatst las ik iets waar ik het volledig mee eens kan zijn: erwtenstro draagt bij aan een goed klimaat/ comfort. Ik las het in een artikel over fondkampioen Arjan Beens.
Een pak stro op de vloer maakt uit qua comfort. Duiven tieren erop en het is een vorm van behaaglijk voor ze. Wel is het van groot belang om de juiste balans te vinden tussen comfort en hygiƫne hierbij. Droog stro is een must. Droog is het wanneer het nog knispert!!

Maiskolven, tarwestro en beukensnippers zullen zonder twijfel een vergelijkbaar effect hebben maar onderling wel verschillen in de comfortbeleving…