woensdag, april 11, 2012

STRESS = DORST

Vorige week de jonge duiven laten enten tegen PMV en een oude les opnieuw geleerd.
Voor deze nieuwe lichting de eerste keer in de mand, vervoeren, pakken, enten en terug in de manden… vervoeren en daarna uiteindelijk weer terug het hok in. Al met al nog geen uurtje werk. Ik probeer dat altijd erg rustig aan te doen. Je hoort het aan de “hoge stemmetjes” dat het grut er onzeker en gestressed onder is.

Toen ik ze terugzette in het hok: uit de manden gewoon weer terug het hok in, zag ik wat de stress met ze doet. Ze verdrongen elkaar bij de drinkpot!!

Dus de geleerde les (zo die al niet bekend was) is om ze zo te laten wennen aan de manden en vervoer. De gewenning zal de stress doen afnemen is de veronderstelling.
Daarnaast is het goed dat ze op voorhand amper of geen dorst hebben en of goed weten waar water is om de dorst te lessen (leren drinken in de mand dus).

Ik ga ze proberen elke zaterdag in de mand te steken. Uitlaten op een vluchtdag is toch al risicovol! Het biedt me de gelegenheid schoon te maken en de jongen de gelegenheid aan de mand te wennen.

Ook een namaakfrontje van een duivenmand komt in het hok.
Hiervan binnenkort een foto.