dinsdag, april 24, 2012

Veren, veren, veren, veren, veren, veren ...

Tsjonge wat kan dat toch wisselen, dag bij dag. Het ruien van de verduisterde jongen bedoel ik. Vanaf nu gezien verduister ik ze nog zo’n 6 weken. Op dit tempo zullen er bij zijn die echt nagenoeg alle kleine pluimpjes hebben vernieuwd. Van enkele anderen (de jongsten) verwacht ik maar een gedeeltelijke rui.
Erg is het niet aangezien het om de pennenrui gaat.
Toch kunnen ze het best zoveel mogelijk kleine pluim geruid hebben is m'n ervaring. Enkele jongen gooien toch wel pennetjes en het voordeel van de jongen die de kleine pluim niet ruien, is dat ze ook de pennetjes niet al beginnen steken.

Vanmorgen maakte ik ze weer echt wakker en zodra de eerste uit de schabben vlogen was het alsof iemand een dekbed leegschudde.

Ik zag er vorige week 1 met een nat oog. De andere dag was dat over. Ook enkelen met zo eens geen krijtwit neusdopje etc. Ik denk dat dat voor nu prima is. Ze maken toch een soort kinderziektes door. Misschien ornithose, misschien virussen, bacteriën etc? Wat het precies is weet ik niet maar flink vliegen, goed ruien en volop honger maakt mij vooralsnog niet ongerust.

Komende maand gaan we al beginnen met opleren!!