zondag, april 22, 2012

Eerste zwaluw brengt nog geen zomer

Vandaag zag ik de eerste zwaluwen van dit jaar vliegen!
Elk jaar hou ik bij wanneer ik de eerste huiszwaluwen zie en noteer dat. Toen ik nog bij m'n ouders woonde deed ik dat al. Daar zijn nog steeds elk jaar zwaluwnesten aan het huis.
En een warm of koud voorjaar maakt niet zoveel uit. de zwaluwen arriveren tot nu toe met amper 2 weken verschik begin of medio april. Zolang ik het bijhoud werden de eerste gezien in de eerste week van april en deze dus in de 3e week. Het zal wel meer met de lengte van de dagen te maken hebben dan met de temperatuur. Dus met de zomer brengen naar Nederland heeft het zoveel niet te maken. Ze vertrekken vanuit Afrika naar deze contreien wanneer daar de lengte van dagen goed is.
Knap hoe die kleintjes zoveel kilometers afleggen elk jaar weer en precies weer naar dezelfde plek! Ze kunnen zelfs al vliegend slapen, wist je dat? Wat is de schepping mooi mensen!!

Gisteren de jongen niet uit gehad maar vandaag vlogen ze uit zichzelf zo'n 1,5 uur.
Nog wel allemaal bij huis en nog niet keihard maar zo graag en veel vliegen is een goed teken.
Ze ruien lekker alhoewel er enkelen bij zitten waar niks aan te ontdekken valt. Vreemd is dat.

Vanavond 6 jongen van Laban senior aan A. Beije geleverd.
A. Beije zat afgelopen zaterdag 1e in de Hoekse Waard...  en had de beste uitslag van allemaal. Kan het nog sneller met die Labannen op z'n hok? Ik hoop dat hij er erg goed mee is en flink wat concurrentie gaat leveren. Concurrentie is het beste wat je kan overkomen! Het houd je scherp.