zondag, september 30, 2012

De natuur leert ons veel! & oude broedschalen

Gisteren op de fiets door de polder zag ik bij herhaling houtduiven een beetje onhandig in bessenstruiken hangen. Vlierbessen om precies te zijn. Grappig om te zien dat die wat onhandig grote duiven met z'n drieen tegelijk in zo'n vlierstruik hingen en de bessen pikten.
Ik heb het wel eens over vlier gehad. Het is niet voor niets dat die duiven dat pikken!!

Een tip voor de rui is ze eens te laten vasten.
1 dag totaal geen eten. Wel drinken ter beschikking uiteraard. In de natuur is het ook niet alle dagen een volle krop! Het doet de verbranding versnellen en veren komen dan ook makkelijk los.
Volle vette dieren hebben een trage stofwisseling en bijgevolg een minder snelle rui.
Misschien met het blote oog niet 1-2-3 waar te nemen maar toch!
Probeer maar eens.

De broedschalen zijn weer schoon.
1 nacht in een oude speciekuip, inclusief een fles loda en dan met schuurspons schoonmaken.
Drogen - goed drogen - en droog opbergen.

Bij mij is het een allegaartje. Nieuwe en oude.
De mooiste vind ik nog de broedschalen die zowat antiek zijn. Kromme schalen heb ik zelfs, kleiner groter, hoger en sommige ruimer dan anderen.
Ik houd me aanbevolen als je echt van de antieke schalen voor me hebt. Ik hou wel van die retro dingen.
Mail me gerust, je krijgt er een nieuwe van me voor retour!

Overigens, de duiven zijn er niet kritisch mee.