dinsdag, oktober 16, 2012

Een beetje donkere proppen...

Bij m'n duivinnen waart er iets rond. Een beetje de één na de ander krijgt een donkere neusdop aan één kant. Na 3-4 dagen is het op z'n ergst zo lijkt het en daarna neemt het af. De eerste die het had, 2 weken geleden is er nu nagenoeg vanaf, zonder gekuur of ander geklier.  Gezien het verloop is het iets viraals, neveninfecties daargelaten.

Zolang het verder niet iets is dat ze ernstig aantast - en daar heeft het de schijn zeker niet van (mest blijft goed, eet- en vlieglust is goed)- wil ik het uitzingen met het normale regime. De rui verloopt gewoon goed en ik hou dat scherp in de gaten uiteraard. Buiten het vliegseizoen permiteer ik me dit gewoon.

Ik wil ze wel meerdere dagen vlierbessensiroop geven door het water om het virus wat te bevechten. Dit laatste in de hoop dat het voor elk van de duifjes niet te lang duurt. Zit er een duifje bij waar het te lang duurt - duidelijk langer dan bij de collega's, dan zet ik een denkbeeldig minnetje achter het nummer. Een virus wordt het best getackled door degenen met de beste conditie / sterkste gestel.

Verder ben ik natuurlijk wel erg alert... welke duiven hebben het, hoe zit dat bij de anderen en hoe verloopt het p/duif. Met m'n beperkte koppel kan dat ook redelijk makkelijk. Verergert het de komende weken, dan ga ik zonder twijfel naar een goede duivendierenarts.

Voorlopig dus de natuurlijke weg: goede verzorging - alles wat hun hartje begeert - en een klein steuntje in de rug met meermaals een scheutje vlierbessensiroop.