donderdag, november 15, 2012

Paramixo enten

De verplichte paramixo enting hebben we afgelopen jaar gedaan in het voorjaar (de exacte datum staat in m'n agenda). Dit jaar althans dit seizoen ga ik het weer doen zodra ze zitten te broeden. Ik heb ooit gelezen en ik vind dat zeer verdedigbaar dat het goed is. Waarom?
De duiven zitten te broeden, de duivin heeft het werk gedaan en ze hebben maar te zitten...
Vaccineer je ze, dan komt een entreactie op gang die het immuunsyteem triggerd afweerstoffen aan te maken. Het duivenlijf wordt gestimuleerd om de besmetting met het paramixovirus aan te gaan en te winnen. Die reactie komt op gang en kent een piek na x dagen. Doe je het op broeden, dan komt er een moment dat de aanmaak van de duivenmelk -pap gelijk valt met deze reactie. Oftewel de suggestie is dan dat de het de kwaliteit van de pap ten goede komt. Of er daadwerkelijk afweerstoffen of anderszins in zit - meer dan anders - heeft natuurlijk nooit iemand echt vastgesteld maar zoals aangegeven, vind ik deze denklijn wel logisch. Zo logisch voor mij dat ik ook deze keer weer zal proberen de boel op broeden te laten prikken.

Heeft iemand dezelfde ervaring?
Is een pokkenenting op broeden zelfs een idee voor zoiets?
Wie helpt hier de discussie met informatie??