zaterdag, december 01, 2012

'n vochtig zootje

Vanmorgen ging het nog wel maar nu is het buiten ook maar een vochtig zootje. De luchtvochtigheid is enorm hoog en dus in het hok met open ramen etc niet heel veel beter. De luchtstroom die er is maakt het iets beter maar vorm opdoen is er in deze tijd niet bij!

Op zich allemaal prima. Ik bedoel, het mag winter zijn en matig weer.
De rui is ten einde en ze hebben verder niks te doen.
Laat ze maar wat dik zitten om zich te weren tegen de kou.
Natuurlijk niet dik in de zin van zich niet goed in het vel voelen zitten maar als het ware de natuurlijke manier van bol zitten. Ze houden immers tussen de de veren een klein luchtlaagje dat warm blijft. Het is net als met isolatiemateriaal... dat is ook een kwestie van lucht vasthouden tussen het materiaal.

Gisteren beide ploegjes uit.
Doffers zijn een dik uur aan de slag en de duivinnen korter, zo'n 3 kwartier.
De laatjes die er tussen zitten remmen ze iets waardoor na 3 kwartier de eerste aangeeft er genoeg van te hebben en dan op het hok terugkeert. Het zien ervan maakt dat voordat je er zelf erg in hebt het hele ploegje in de ankers gaat... Het is voor nu allemaal wel best zo.
Gisteren de duivinnen een bad en vandaag de doffers.
Een dikke laag duivenstof erop na afloop zegt me dat ze het prima doen.

Vandaag Matador Rust gehaald.
Ik meng het eerst nog met de ruimengeling en dan nog een korte tijd puur.
Het moet ze even schoonmaken met de grote hoeveelheid vezels.
De vezels zie je ook echt terug in de mest... prima wat mij betreft.
Het zijn allemaal stapjes op weg naar de kweek.

Elke keer zijn de prijzen weer fracties hoger geloof ik.
'k ben blij dat ik niet zoveel snavels te voeden heb!