maandag, februari 04, 2013

N.a.v. duivenmiddag met Van Zon

Jullie lezeres hebben nog een verslag tegoed van de middag met Martin van Zon.

Wat mij betreft een goed bezochte middag met vnml lokale (Hoekse Waardse) liefhebbers.
1 delegatie olv harold vd Kruik uit het Westland completeerde de boel.

Martin was uitgesproken over 3 zaken:
  • Inkorfbeperking; 2x het gemiddelde.
  • Wisselende verdeling in de duivenwagen, zodat niet elke week de duiven van dezelfden op dezelfde plek staan.
  • Wisselende mix in het lokaal, zodat duiven van meerdere liefhebbers bij elkaar zitten en niet sommige liefhebbers wekelijks eigen duiven in de mand hebben.
Ik ben erg positief over Martin. Hij werpt zich op om eerlijker duivensport te bediscussieren. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar hoor de man aan en probeer ook hetzelfde doel na te streven ipv maar fel tegen te spreken. Dat laatste was wat enkelen bij herhaling deden. Ze hadden volgens mij weinig op met het doel dat Van Zon expliciet stelde. Velen luisteren slecht, Velen zijn vol eigen belang en helaas ook velen die, teveel, die schouderophalend met de situatie/discussie omgaan. 
  
Over het eerste ging het 98% van de tijd.
Behoorlijk wat tegenspraak maar Martin was duidelijk en standvastig in z’n betoog.
Goed om zo’n discussie te voeren. Doel is de duivensport aantrekkelijk te houden voor iedereen, wat m.n. door massinkorvers niet meer zo is.

Bij het 2e punt is kennelijk bekend dat van sommigen vaak de duiven bij de eerste deur staan die open gaat.
Getrainde duiven die als een speer vertrekken in combi met dit verhaal zet velen bij de start al op achterstand.

In de clubs worden vaker de duiven van 1 liefhebber (of diens vriend bijv). samen in een mand gezet.
Niet een mix van krabbers en grote inkorvers op die manier.
Op deze wijze is het voor hen die dit kunnen (een of meerdere manden vullen met eigen duiven) makkelijker de boel gezond te houden.

Persoonlijk vind ik dat laatste ook een echte crime.
Ik ben doorgaans laat met inkorven. Werk en gezinsperikelen maken dat ik niet eerder kan.
Gevolg is dat m’n duiven nogal eens met minder presterende liefhebbers (soms het papier niet raken!) in dezelfde mand zitten.
Mijn overtuiging is dan echt dat ze eerder besmettingen oplopen. Soms was het de week nadien klip en klaar.
Daar is met knoflook niet tegen aan te kuren, wat sommigen ons maar willen voorhouden!!

Ik geloof ook dat de profs (met veel, veel goede en veel getrainde duiven) de wedstrijd maken (zoals in diverse menselijke sporten ook gebeurt).
Inkorfbeperking zou een constructie kunnen zijn waarmee je dit tackled. Of dat reëel is? Ik ben bang dat ondanks dat velen ook wel snappen dat zoiets zou moeten, het er per saldo niet doorheen komt. Er werd gezegd dat een grote bekende liefhebber had gesproken over een inkorfbeperking en dat hield op een max van 200!
Tsja, ik ben geloof ik zelf al zo’n beetje de kleinste korver met oude duiven. Per saldo spreek ik de theorieën een beetje tegen… en stayeren die van mij mee met die van de grote mannen? 2 jaar op rij dan al zo goed dat ik MF kampioen kon worden….

Om de schijn niet tegen te willen hebben is mixen goed denk ik, mix de manden en mix de duiven beter.
Ja, dat is meer werk maar je maakt het wel EERLIJKER, ook al ben je er niet van overtuigd dat de argumenten om de duiven te mixen reëel zijn.
In onze club liep deze door mij aangehaalde discussie uit op flink wat vuurwerk en praktische bezwaren.
Op de vraag of de liefhebbers wilden ruilen en zelf elke week hun duiven bij de minder presterende liefhebber in de manden wilden stoppen staakte de discussie!
Tsja, moet je dan nog meer zeggen?

Om de duivensport voor velen, van prof tot simpele ziel, aantrekkelijk te houden moeten we het wel zo eerlijk mogelijk zien te maken.
Elk initiatief daartoe zouden we positief moeten benaderen!!