vrijdag, maart 22, 2013

En de kou duurde voort...

Voorlopig zijn we nog niet van de kou af begrijp ik van onze weermannen en -vrouwen. De meesten kijken uit naar een opleermoment en in Belgie worden ook de eerste vluchten van het jaar van aankomend weeken geannuleerd. Elk jaar is het wel wat, nu is de start dus voor alsnog beinvloed door de langdurige te lage temperaturen.

Zowaar kreeg ik vandaag van een lokale dierenarts het seintje dat Colombovac PMV Pox toch leverbaar zou zijn. Snap jij het nog??

Met de huidige temperaturen zou het allemaal nog wel gaan maar die koude wind is voor mens en dier, dus ook de duif toch een spelbreker. Ze vliegen prima maar het comfort is gewoon minder. Ik hou ze graag aan de zwier voor minimaal 3 kwartier, liever een uur of zelfs meer maar dat is soms ook gewoon afhankelijk van andere dingen. Binnen enkele weken moet er goed structuur in zitten, in het trainen. Iets wat wel degelijk te sturen is.

Komend weekend mogen de duivinnen nog eens bij de doffers. Kwestie van goed gepaard blijven en het overkoppelen van een enkeling. 1 dag ofzo, en mogelijk komend weekend weer een dagje. Vooral jaarlingen lijken snel hun partner te vergeten, raar is dat.

De jongen gaan zaterdag voor het eerst in de reismand. Na enkele uurtjes laat ik ze dan gewoon eruit lopen en mogen ze buiten zijn. Ik hoop zo te voorkomen dat wanneer ik begin met opleren de stress die ze normaliter in de mand ervaren niet meer kennen. Stress doet ze geen goed, dat is algemeen bekend. Dus hier weer: voorkomen is beter dan genezen (van bijv coli of zulke jongeduiven ellende).
Ik pas dan het jonge duivenhok gelijk nog iets aan waarna het niet meer in het seizoen wordt aangepast.

Ik koop nog enkele blokjes cederhout en leg die her en der in m'n hokken. Ik probeer de motjes dan een beetje te weren. Elk jaar zijn die er en soms vreten ze de pennen aan. Het kan nooit goed zijn dat die beestjes onze duiven uit  hun slaap houden en veren aanvreten. In het seizoen zal ik eens bladeren proberen van een walnotenboom. Die tip las ik eens op duivenmarktplaats.