woensdag, maart 20, 2013

Voorjaarsschoonmaak

Voorjaarsschoonmaak zoals ik het doe.

De grote beurt voor het weduwnaarshok is gisteren gedaan.
Dat doe ik 1x per jaar en dan ook echt goed.

De avond tevoren de doffers in de mand (apart, 2 vakjes per duif, dus geen gebroken pennen of kapotte koppen).
Alle bodembedekking eruit (lag er al vanaf dat de jongen uitkwamen, 6-7 weken geleden dus echt een zooitje).
Alles krabben, goed vegen en zelfs even her en der de naden en kieren met de stofzuiger.
Plafond open (gaasrekken wegnemen), alles stofzuigen.
Dettol in hoge druk (hand) spuit, flinke dosering. Al jaren een uitstekend goedje, ook AS schreef er al vaker over.
Met een grote spons erbij alles raken, dus werkelijk alles even soppen. Zo’n 3-4 liter (2-3) spuitbussen vol verbruikte ik in totaal. Na afloop doe ik dat op met de dweil uiteraard. Overigens het hout neemt het flink op en ’s avonds is het klimaat in het hok gewoon te vochtig. Dat is maar 1 dag ofzo en dan is alles weer terug naar het juiste klimaat maar dan wel gereinigd!

Het plafond spray ik ook met dettol. Eerst met de stofzuiger, zover ik erbij kan, daarna flink sprayen en klaar was ik. In alle broedvakken heb ik een soort bakje staan waar onder precies een broedschaal past. Deze houten bakjes krijgen ook een dettol beurt. Doordeweeks staat de broedschaal eronder en op do.dag / vrijdag avond trek ik de schaal er van onder en zet ik die erop. In het broedseizoen scheelt zo’n hoger geplaatste broedschaal ook wat kapotgevochten eitjes (ik ken dat probleem niet op mijn hok). De broedschalen staan momenteel te drogen na een sopje met bleek.

Het hok laat ik met geopende ramen en deuren een paar uurtjes drogen, bodembedekking erin (gebroken maïskolven) en klaar wat dat betreft. Vers grit etc weer een keer vernieuwd i.p.v. bijgevuld. Daarna het raam ietsje verder dicht dan gebruikelijk. Dit is geen 2-3 cm maar ca 1 cm. Nog even een keer het dak op om de halve knijpers weer te checken of te vervangen. (Ik heb op diverse plekken halve knijpers onder de pannen.
Die knijpers willen er door weer en wind wel eens van onder gaan.In het voorjaar vernieuw ik die boel dus ook even.)

Doffers een gezondheidscheck en gelijk maar een drupje tegen luis en allemaal weer terug op het hok.
De mannen staan er goed op. De 2 komende weken zijn nog wel bepalend voor o.a. hun gewicht. Ik vond ze aan de zware kant. Heerlijk wat een schone boel het oogt fris, ruikt fris en geeft weer zin in het seizoen.

‘s avonds zijn de mannen en vrouwen geënt te paramixo bij een lokale dierenarts. We waren een bezienswaardigheid. Meestal komen er slechts honden en katten. Men wil het liefst dat we einde van het spreekuur komen omdat de wachtkamer toch wat viezer wordt van de duiven (zaagsel, veertjes etc) dan met een hond of kat. Ze hebben er wel schik in merkten we. Gelijk de aanwezige stagiair en een assistente nog wat uitleg gegeven over de duivensport. Grappig dat ze allemaal weten dat er nu en dan grote sommen geld worden neergeteld voor duiven. We hebben ze maar uit de doeken gedaan dat voor amateurs zoals wij zoiets niet zomaar opgaat.

Uiteindelijk zijn ze overigens toch met entstof van Nobilis geprikt omdat de combinatie enting van Colombovac voor pokken en paramixo toch niet leverbaar zou zijn.
Ook de duivinnen later op de avond nog een druppel tegen luizen en voila, alle 27 klaar voor het seizoen.

1 duivin viel op in negatieve zin.
Ze had opmerkelijk veel oude dons.
De rest had dat zeker niet maar bij haar was dat zeer opvallend.
Ze heeft volgens mij geen excuus dus dat moet rap verbeteren…
Momenteel zitten de doffers dus op Winter/rust van Matador en Prange Suppe in het water.
De dames ook op dezelfde mengeling maar dan zonder PS. Ik speel de duivinnen niet, dus zuunig aan met de PS, het is allemaal al duur genoeg.