donderdag, mei 02, 2013

Op naar zaterdag, Peronne

Zaterdag hopen we te concoursen vanuit Peronne. Het is een teletekstvlucht voor de vitesse. 2 jaar geleden had ik er 2 op staan. Mèn wat was ik daar blij mee zeg!! Toen was het een NO wind... dat is voor hier in Oud-Beijerland het meest gunstig. Het lijkt me sterk dat met de voorspelde Westen wind van komende zaterdag hier teletekstduiven gaan vallen. Als het aan mij ligt overigens wel hoor.

De jongen knappen alweer op. Nog wel diverse vieze neusjes maar dat hindert ze kennelijk niet veel. Ze eten als dijkers en de mest is weer prima. Ze vliegen ook beter. De grootste ploeg (2/3) vliegt anderhalf tot maar liefst 2 uur. De mindere hebben het tussentijds al bekeken en gaan dan op de dakpannen zitten. Alhoewel dat me een doorn in het oog is, moet ik het voor nu wel accepteren. Het is pas echt verboden voor die beestjes om voortijdig te gaan zitten als ze geen excuus meer hebben. Dat hebben ze nu nog wel getuige de diverse natte neuzen etc en het recente adeno/coli aanvalletje.

De pokkenenting is ook gebeurt. Samen met m'n vrouw 's avonds gedaan. Niet met een kwastje maar met een naald een prikje in de nek. Volgens mij niet verkeerd maar juist beter zo. Ook WdB doet het op die manier en zonder problemen aldus hem. Ik moet het nog even afwachten natuurlijk maar vooral de entreactie van korsten op de plek waar je anders gekwast zou hebben blijft uit of die korsten zijn veel minder. Het staat trouwens gewoon ook in de gebruiksaanwijzing dat het zo kan. Let wel op dat je de juiste dosering toepast!
Dr Marien raadde het echter af, toen mijn vader het bij hem toetste. Deze manier zou juist voor meer malaise zorgen aldus deze Belgische dierenarts. Hij wist te melden dat juis WdB er problemen mee had gekend. Ik heb dat bij Willem nagevraagd en die wees dat stellig af. Zo ook op een van z'n laatste blogberichten. Hij berichtte juist dat hij afgelopen zaterdag weer deze methode had gebruikt en tevreden is
hierover!

Ik heb het dus zo uitgevoerd in de veronderstelling er baten bij te hebben: Minder bewerkelijk bij het enten zelf. Comfortabeler voor de dieren bij enten (niet kaalplukken) en nadien (geen/ minder korsten). Dat laatste zal ik - eigen ervaringen - de komende tijd aan u berichten.