Zaterdag een appje van een Belgische vriend: de duiven van de Ronde van Belgie staan vlakbij je thuis en.
Het was nog ruim voor 10 uur dus geen haast dacht ik en die 25 minuten rijden redden we wel. Belangrijkste argument was dat het nog flink grijs was en het nog wel even duren kon voordat de duiven zouden worden gelost. Genoeg tijd dus om er eens te gaan buurten.
Kort erop bericht dat ze 10:10 los zouden gaan.
Terplekke was het echt niet te doen. Compleet gesloten wolkendek en zicht van minder dan 500 meter. De Belgen bleken later ook echt te overmoedig te zijn geweest en het verloop was om te huilen. Smiddags 16 uur vlogen er nog veel duiven (schatting 150) bij Klaaswaal... Kortom die koersten massaal nog in de buurt van de losplaats en hadden per saldo moeite om weg te geraken omdat oriƫnteren niet lukte.
Daarbij meen ik dat zo'n groep steeds meer stress ervaart en elkaar "gek" maken.
Okee, enkelen kunnen hier wel mee omgaan en wellicht zijn dat de duiven die we zoeken. Dat gaf in elk geval veel duiven nog giga veel ongemak en met verliezen op de koop toe.
Nou hebben wij IWB (en toch gingen ook taartvluchten los met ook een slecht verloop begreep ik)... Hoe de Belgen deze overmoed hadden zaterdag begrijp ik niet zo goed.
Vroeger werden lokale liefhebbers gevraagd naar de omstandigheden en was het bellen voor de begeleiders vanuit de telefooncel. Lang zo gek nog niet. Voor nu wonden likken en vooruit maar weer.
VOORSTEL: laat elke lossing filmen. Zet een driepoot op afstand van de vrachtwagens en laat de lossing filmen. Op zo'n afstand van de wagens dat de lucht ook is te zien en te beoordelen. Doel? duidelijkheid geven aan de liefhebbers dat het kon en hoe het verliep! Transparantie.
Ik denk evenwel dat we niet alsmaar flauwer moeten worden hoor! Ze moeten er ook echt maar mee om leren gaan maar de basisvoorwaarden zijn naar mijn idee: minstens wat blauw aan de lucht (daarmee is de stand van de zon voor een duif helder en dan heb je ook niet een dik wolkenpak; zicht moet flink zijn. Duiven moeten weten welke koers ze moeten inzetten. "als de start goed kan, kan er veel" zei senior altijd.