woensdag, januari 20, 2016

Komen jullie ook? en staart eruit en tip

De 12e februari hebben we in onze club nog een spreker: Martijn Oomen van Versele Laga.
Zeer succesvol was de avond met Willem Mulder en daar is veel van opgestoken. We verwachten ook nu weer een gezellig volle zaal met een interessant verhaal van Martijn (ook de man van de vragenrubriek op Duivenmarktplaats trouwens!). We fleuren het wat op met een hapje en met dranken aan zeer schappelijke prijs! Een kleine verloting om wat kosten te dekken.
Kom gezellig langs! - Karel Doormanstraat 11, midden in het dorp Oud-Beijerland, 10 minuutjes onder Rotterdam.


Gisteren was er een vechtpartij. Een duivin heroverde haar oude vak op een nieuwe doffer in dat vak. Pfff altijd een gedoe. De duivin zit vast, de verliezer juist los. Die laatste moet zijn vak leren bezitten en dus verdedigen. Zet ik die vast, dan leert hij dat naar mijn idee onvoldoende. Morgen de duivin los en de het koppel dat ze eruit wipte juist weer vast. In het weekend als ik er bij kan zijn, laat ik ze vechten en de duivin trek ik dan steeds uit de bak, zodat ze verliest. Dat alles in de hoop dat ze het leert. Willem de Bruijn trok van vechtersbazen de staart volledig uit. Steun van de staart valt dan weg, waardoor de vechtjas zich zwakker weet en het vechten stopt.
Beter dat ze nu vechten dan wanneer er straks eitjes liggen!


Ik heb de broedschalen overigens altijd op een verhoging staan. Dat scheelt bij een vechtpartij nogal. Die knokpartij heeft dan plaats in het zogezegde lage deel van het broedvak en niet zomaar ter hoogte van de broedschaal. Eitjes zijn dus relatief veilig. Ik kan wel zeggen dat ik zelden kapotgevochten eitjes heb. Wanneer de duiven op weduwschap staan, past de broedschaal er juist onder en zitten ze op het houten ding. meer comfort volgens mij ook dan wanneer ze op de omgekeerde broedschaal zouden zitten.


't Zusje papt nu wel aan gelukkig. De 575 nog niet. Wat een eigenzinnige doffer zeg. Hoort kennelijk een beetje bij de klassieke pech dat er bij de toppers wel iets mis lijkt te moeten gaan (hij was 30e nationaal van Limoges afgelopen najaar, 6e in de afdeling). Kijk, ben je hele dagen thuis en heb je bijvoorbeeld een hok over, dan doe je ze daar in om aan te pappen. Ik heb zo'n hok niet noch ben ik hele dagen van huis dus is het schipperen. Alle anderen koppelen overigens als jekko's, dus treuren doe ik niet.

Favoriet koppeltje is een lange donkere van Bert (zoon van diens 1e Barcelona 2015) x dochter van Jos van Olmens beste van 2015 (113). Hoop doet leven!

Kijk nog eens op Toppigeons naar de verkoop van samenspel 6, Tholen en Schouwen Duivenland. staan nog erg goedkoop te boek op dit moment met nog 2 dagen te gaan. Meermaals scoren ze daar de snelste duiven van afdeling 1. Laban senior speelt daar maar denk eens aan Moeliker, Ko van Dommelen, Comb. Hoek, JJ Bolier, havermans, Capelle, Noom, Vaders en nog meer, waaronder nog diverse fondkanonnen!