maandag, juni 17, 2013

Ieder z'n eigen analyse en verklaring? Ik de mijne!

Daar lijkt het wel eens op in duivenland, ieder z'n eigen verklaring.
AS schrijft over het enorme verschil in snelheden van afgelopen zaterdag, Friesland vs Zuid-Holland, 300m/m verschil.

Volgens mij (mijn analyse) ligt dat aan de wind en de ligging van de losplaats.
Van Nanteuil in ZH moesten de duiven allemaal tegen een flink westelijke wind boksen; Wzw was de wind bij ons. In Friesland minder W aan de wind en meer ZW omdat het net dat beetje inlandiger ligt. Het tijdstip van lossen maakt ook veel uit, 2 uur later, andere wind... harder ook vooral.

Daarnaast voor ZH moesten de duiven weer vanaf een oostelijk gelegen losplaats komen; Nanteuil ligt oostelijk van Parijs, NO om precies te zijn. Met westenwinden is dat allemaal niet zo handig maar dat is al zo oud als de duivensport. Toen we een tijdje uit Duitsland vlogen kon Tholen ineens makkelijker kopprijzen pakken in afdeling Zeeland, kwestie van ligging vd losplaats! (Overigens zowel op Orleans als op de korte afstanden Tholen de snelste duiven afgelopen week. Ome Piet Laban snelste van met oude duiven en Moeliker met de jonge duiven. De wind was wel ubergunstig voor Tholen... maar dan moet je ze wel hebben).

Bij wind zoals zaterdag liggen de samenspelen/dorpen in de ZW hoek van onze afdeling er niet gunstig bij (Goeree Overflakkee, Rijnmond 2000 zo'n beetje; Oud-Beijerland behoort gegografisch tot Hoekse Waard maar ligt exact tussen deze 2 samenspelen in). De uitslag getuigt ervan. Lagere snelheden. Enkele duiven met goede hoge snelheden maar veel snellere terugloop in snelheden dan elders. (Tussen nr 1 en nr 100 een groot verschil in m/m)

Het peloton koerst ZO van de afdeling binnen. En een massa goede duiven (betere duiven zegt Willem en AS begint dat ook over te nemen...) die het peloton aanvoert zorgt voor binnenkomst over die oostflank. De wind hielp hier nog eens extra bij. Duiven die naar de ZW hoek moeten dienen te lossen en dan met meer tegenwind en zonder een jagend peloton naar hun meer westelijk gelegen thuishaven koersen. Volgens mij dus een aankomstkoers in ons afdelingsgebied in de vorm van een vraagteken. De late duiven (voor onze regio) gaan te lang mee in de koers tot en met de krul van het vraagteken en komen dan uit Noord - Noordoost terug.

De vroegste duiven aan onze kant zijn dan de dieren die bezuiden Antwerpen al op zichzelf of met kleine teams meer westelijk koersten. Helaas met lagere snelheden dus. Kwalitatief mindere duiven zijn dat niet direct als je het mij vraagt, echt niet waar. Ze hebben minder dezelfde sterke makkers meegehad!!

Verhoudingsgewijs zitten er minder duiven aan onze kant en meer verspreid ook. Ik wil wel meegaan met het idee dat er minder goeie zitten. Er vormt zich geen of een veel kleiner (en dus minder snel) jagend peloton duiven dat naar de ZW regio van onze afdeling moet, dat maakt het voornaamste verschil.
In de NO hoek van de afdeling zitten meer en verhoudingsgewijs ook meer van die stoempers... duiven die tot aan de streep weten te tijdrijden...!!

Vorige week was duidelijk dat mijn duiven het met de juiste wind ook direct laten zien.
Afgelopen zaterdag gingen mijn stoempers dan te lang mee met het gejaagde peloton, en m'n duiven die niet zo lang konden meeknallen met het peloton waren m'n eersten, de minderen, althans op dat moment. Die hebben zich af laten zakken tot in de staart van het peloton en doordat ze op een gegeven moment niet meer meegesleurd werden door snellere duiven die oostelijker koersten zijn ze specifieker koers gaan zetten naar Oud-Beijerland. De prijsverdeling in de club helpt bij deze verklaring denk ik...

Mijn stoempers moeten eigenlijk ook nog leren lossen of het peloton ombuigen. dat ging zaterdag niet zoals ik dat wil. Ik denk ook dat ik er verhoudingsgewijs niet op selecteer. Een vlucht als zaterdag laat ik minder zwaar meetellen in de beoordeling... al dan niet bewust.
Daarvoor echter zijn het er van mij en vanuit onze omgeving te weinig om dat te doen, welke wind dan ook.
Misschien ook wel veel fondduiven in deze contreien, duiven met een minder hoge basissnelheid?!

Met meer massa en ook verhoudingsgewijs betere duiven alleen kun je de koers verleggen. Willem heeft dat m.i. voor een deel weten te bewerkstelligen. De kop van het peloton wordt voor een belangrijk deel door diens duiven (en inmiddels dus steeds meer duiven in die regio) gemaakt. Let op he, dat zijn dus goede duiven, althans veel stoempers. Duiven die lang hard kunnen gaan en vanaf de start goed orienteren/ koers zetten. Zij domineren dus! (Veel vitesseduiven uit d'n Belgique bijgehaald door Willem en ook anderen in die regio, die gaan ook snel en orienteren zich erg goed... en dat is dus kennelijk te rekken naar 3-400 km!)
Simpel zat, knap is het wel!

Ik geloof dus i.t.t. AS wel degelijk in een verschil in snelheid. Niet alle duiven kunnen even hard, en dus zeker niet alle duiven kunnen hard vliegen lang volhouden! Je hebt van die tijdrijders nodig die vanaf de start keihard op huis aan koersen. Die maken de kop van het peloton, zijn dominante richtingaanwijzers voor de massa die hen in eerste instantie bijbeent of zelfs ontlast. Zodra het peloton uit elkaar valt houden zij vol en houden ze koers. Het peloton valt uit elkaar doordat de trage duiven moeten lossen en de duiven die bewust kiezen voor een andere koers het peloton bewust verlaten...

Ik zoek naar een hok vol stoempers die de ballen hebben het peloton de weg te wijzen en zo nodig bewust dat peloton durven lossen om koer te zetten naar eigen hok. Dat laatste deden de mijne gewoon niet goed genoeg afgelopen zaterdag (minder forme of ontbreekt die kwaliteit?). De week ervoor deden ze dat juist maar al te goed. Volgens mij ben ik op de goede weg maar de lat moet gewoon nog hoger!!

't is mijn manier van verklaren hoor, je hoeft het er niet mee eens te zijn. Ik hoor graag feedback want ik ben ook maar een profeet die patat eet en betere analyses zijn van harte welkom!