vrijdag, oktober 11, 2013

Selectie tijdens de rui

Als duiven midden in de rui zitten hou ik ze liever niet vast.
Kwestie van met rust laten en de veren niet te beschadigen.

Keuren in de hand is dan ook normaal gesproken iets voor na de rui wat mij betreft.
Een duif flink in de rui voelt ook niet aan zoals die aan kan voelen...
Toch vallen wat mij beterft de beste wel op hoor, ook al zitten ze midden in de rui.

Heb je ze vast in deze tijd, wees net zo kritisch!

Zelf zit ik wel aardig op tal om dat zo maar te zeggen.
de stofkam gaat er nog doorheen hoor, elke dag, elke week...
Straks na de rui zeker, even vasthouden, zien wat een duif doet in het hok, hoe gedragen ze zich...
Staat er 1 me niet aan, dan laat ik niet los kritisch te zijn.
Grote kans dat zo'n dier i.p.v. vlieger voedster wordt.

Elke 14 dagen hebben we hier de groene kliko.
Dat hanteer ik min of meer als periode waarin de twijfel moet weggaan anders wordt het een enkeltje kliko.

Je kan geen kampioen worden, laat staan blijven, met minder dan de allerbesten!


Vandaag komen m'n eerste bijgehaald fondduiven voor de 800+ km vluchten.
Recencies en referenties hebben lovende woorden.
We noemen het maar het eerste gewin, nietwaar?

Er ligt trouwens een schalie bij m'n Limoges duifje.
Altijd al eentje willen hebben.
Kleur heeft overigens niks met kwaliteit te maken, getuige de grote diversiteit aan kleuren onder de kampioensduiven.