woensdag, oktober 09, 2013

Paratyphus

Salmonellabesmetting is gelijk aan wat we noemen paratyphus (...).
Volgens mij kunnen duiven dit goed handlen maar een zwak gestel verliest het, zeker bij een verminderde weerstand. Die weerstand kan beter/ hoger.

Inzetten op supergezondheid is het belangrijkste.
De beste duiven zijn het makkelijkst gezond.
De beste duiven zijn echter ook wel eens ziek!

Salmonella drukken/elimineren door een (drinkwater)kuur blijkt volgens de wetenschappers van korte duur te zijn.
Dat is te begrijpen daar herbesmetten zeker wanneer ze ingekorfd worden aan de orde van de dag is.
Herbesmetten is vragen om terugkerende problemen.

Een duivenlijf bouwt bij (her)besmetting wel een eigen weerstand op tegen virussen en bacterien. Steeds een klein beetje besmetting geeft dus weerstand. Vaccineren is een beetje hetzelfde: bewust besmetten met een gecontroleerde stam paratyphus en de duif komt die besmetting te boven. Het residu (wat blijft na...) is dus een duivenlijf inclusief weerstand(scellen).

Antibiotica gebruikt tegen paratyphus elimineert vaak ook andere sores, dus heeft ook wel een soort "bijvangst". Evenzo is het ook een knal voor een duivenlijf om veel antibiotica te verwerken. Beter zou zijn van niet maar als zo'n duif gezond is verwerkt het lijf zo'n kuur wel zonder problemen.

Bij mezelf ken ik geen signalen van paratyphus maar zoals ik eerder schreef drukt RopaB volgens mij de besmettingsdruk flink. Oregano doodt namelijk salmonella!
Toch ga ik ze vaccineren. Kwestie van zeker willen zijn van m'n zaak. Veel duiven komen toch niet perse van eigen hok of zijn bijv. elders geweest (uitgeleend of korf of onderwerg...) met alle potentiele gevolgen van dien. Paratyphus is iets sluimerends. Ik kan het wel onderdrukken met bijv. die RopaB maar het kan er dus juist daardoor wel alsmaar in zitten. Vaccineer ik ze, dan bouwen ze ook in eigen lijf meer weerstand op. Worden ze dan besmet zonder dat RopaB het de kop in drukt, dan zijn ze er als het ware sterker tegen!

Het is maar een gedachtengang maar mogelijk leerzaam voor de lezer?!

Als de rui bijna ten einde is ga ik ze een antibioticakuur geven.
Gezondheid is dan prima en zo'n kuur is niet zo'n klap. Het moet de dan aanwezige paratyphus voor meerdere weken elimineren. Eind december kweken moet dan salmonella vrij (of bijna vrij) kunnen.
Is de kweek klaar dan nog een vaccinatie en met schone duiven met hogere weerstand starten.
Dat lijkt het te gaan worden...