donderdag, november 21, 2013

Zever over massa stoppen

AS stop wijselijk de discussie op z'n blog.
Hij wordt kennlijk overspoeld door berichtjes over het onderwerp.

Volgens mij is de rode draad dat er ongelijkheid wordt ervaren als er iemand is die veel duiven speelt versus iemand die weinig duiven speelt. Hoe eerlijk kan dat zijn?

Er doorheen loopt de discussie dat massa de trek bepaald. De meningen zijn daar dan weer over verdeeld. Mijn idee is dat de massainkorvers veel duiven hebben die van meet af aan kop doen en dus de kop van het peloton vormen en daarmee wel degelijk de trek bepalen. (Niet zozeer door de massa, wel doordat deze zeer goede duiven gewoon keihard vliegen vanaf de start) De grote inkorvers hebben gewoon veel duiven die die kop van koers vormen! Een kleintje met verhoudingsgewijs betere duiven kan dat niet in diens voordeel beslechten!

Als kleintje kun je winnen, zoveel is zeker!
De dominantie van de grotere inkorvers werkt kennlijk demotiverend en dat is te begrijpen.
Dubbel demotiverend als je bedenkt dat die kleintjes ook verhoudingsgewijs vaak minder goede duiven hebben.

Om de kleintjes aan boord te houden (gemotiveerd) is het wijs er iets aan te doen.
Volgens mij speelt sec die duscussie .
Wat doen we eraan?

Iemand dwingen minder duiven te spelen vind ik contra onze hobby.
Daarbij blijven velen van die grote jongens betere duiven houden en vaak beter gemanaged!

Een verdeling in klasses (dus 2 uitslagen) is logischer (o.a. AS z'n idee) en persoonlijk kies ik hierbij ook voor een percentagekampioenschap waaruit blijkt dat kleintjes in verhouding beter kunnen zijn dan de groten... dat wordt dan geetaleerd!