donderdag, november 21, 2013

Werken naar een koppeldatum

Kweken vind ik prachtig. Jammer alleen dat het zo vaak koud is als het echt begint.
Dit jaar kweek ik in feite voor een ander maar dat belet me niet de kriebels te krijgen om een mooi stel op te gaan kweken.
Ik puzzel zo’n beetje in het hoofd welke doffer ik dit jaar met welke duivin zal matchen.
Voornaamste issues zijn model – ‘k probeer wat te compenseren met mijn boerenverstand.
Daarnaast nog wat kijkend naar stamboom/familie van de betreffende duiven en heel soms ook wel naar de wens van de duif.
Met dat laatste bedoel ik dat ik van enkelen echt weet of ze op elkaar gesteld zijn of niet.
Voor de kweek nog niet zo’n groot punt maar wel straks op weduwschap – zeker weten.

Bijlichten doe ik niet (niet het verlengen van de dag ; wel overdag het licht aan.)
Misschien laat ik het overigens al wel ingaan ’s morgens nog als het donker is, maar uit als het nog licht is. 's morgens vroeg dan zodat ik ze nog zie voor ik naar m'n werk ga.

Dor het licht al voor de avond uit te laten gaan is het avondritme nooit abrupt verstoord doordat het licht uitgaat. Bij broedende duiven is dat link. Ze zouden zo verkeerd kunnen vliegen en gaan vechten met elkaar.

De schotels staan bij mij op een verhoging, wat ingeval er indringers zijn het nestje beschermd bij een gevecht!

Van ondertapijt knip ik matjes
Tabakstelen en stro erbij moet afdoende zijn.

In de rekjes vlecht ik enveloppen. Dat maakt dat ze in ’t donker zitten te nestelen en broeden. Dat hebben ze nu eenmaal graag.
De enveloppen bieden gelijk schrijfruimte voor ringnrs en legdata.

Meer is het eigenlijk niet.

De voedsters koppel ik enkele dagen later.
Eerder is link want indien die eerder leggen valt het verleggen van de eitjes niet mee.

Een heel gepuzzel elk jaar maar ik vind het leuk om te doen.

Geen extra’s verder. Toewerken naar de kweek kan met gezonde duiven louter met voer. Wat zwaarder voer enkele dagen tevoren is prima genoeg.
Vitamine E en wat niet al kan allemaal prima maar of het echt nodig is, ik geloof het niet.